Åtte tips – slik får du det beste hotellrommet

Foto: Scandic

Det trenger ikke å koste en formue å bo på et av hotellets beste rom. Orbville.no, som er en søkemotor for reiser på Internett, har samlet sammen ekspertenes tips for hvordan man får et bra hotellrom.

– Gjør man det rett så kan man få et luksusrom uten å betale noe ekstra for det, sier Michael Blaxland, administrerende direktør på Orbville.no.
Er du lei av å alltid få hotellets dårligste rom, men har ikke råd til å betale ekstra for et av de dyre luksusrommene? Orbville.no har tatt fram åtte tips som hjelper deg til å få et kjempebra rom – til en enda bedre pris.
– På vår side sammenligner vi mer enn en halv million hotell fra alle de store internasjonale hotellsidene. Hos Orbville.no kan du ikke bare lese hva andre gjester har sagt om hotellet, en undersøkelse som er gjort av Dine Penger og VG viser at du også kan spare penger – i enkelte tilfeller opp til 4000 kroner for en familie.
Her er de beste tipsene for deg som vil ha et bedre hotellrom.

Sammenlign priser før du bestiller
Begynn med å besøke søkemotorer for reiser, som for eksempel Orbville.no. Denne typen av sider på Internett er eksperter på å lete frem de billigste prisene. Tommelfingerregelen er å aldri bestille direkte hos hotellet – deres priser er ofte de høyeste. Ett kjapt søk hos en søkemotor gir deg en bra pekepinne på prisnivået.

Bestill i god tid
Om du bestiller ditt rom i god tid er det mer sannsynlig at du får et av de bedre rommene. Hotellene vet at risikoen er stor for at de som bestiller sent avbestiller rommet. Derfor prioriterer man kunder som bestiller i god tid.

Sjekk hotellet
I dag er det mulig å finne ut hvilke rom som er de beste på et hotell. Mange hotell legger ut bilder av hotellrommene på sin hjemmeside. På Orbville.no kan du lese kommentarer fra andre reisende om tusenvis av hoteller.

Kontakt hotellet etter bestilling
Ring hotellet og informer dem direkte om eventuelle ønskemål du måtte ha. Om reisen er for å feire noe spesielt, som en fødselsdag eller kanskje en bryllupsdag så informer hotellet om dette.

Sjekk inn på hotellet tidlig
Møt opp på hotellet i god tid for å få de beste rommene. Spør gjerne hvilket rom som er mest populært og hvorfor. Om de ikke har noen rom klare i den prisklassen du har bestilt, spør om det er mulig å få et bedre rom slik at du kan sjekke inn med en gang. Fungerer ikke det, så spør hvor mye det koster å oppgradere til et bedre rom. Er du heldig skiller det bare noen hundrelapper.

Vær hyggelig mot de som jobber på hotellet
Vær alltid hyggelig mot hotellets personal, smil og still spørsmål. Det gjelder spesielt de viktige personene i resepsjonen. Legg gjerne tips allerede første dagen, da husker de deg og du får bedre service.

Bytt rom så snart som mulig
Om du ikke er fornøyd med det rommet du har fått er det viktig at du går tilbake til resepsjonen med en gang og ber om å få bytte rom. Venter du for lenge finnes det kanskje ingen bedre rom å bytte til.

Bli med i et eller flere bonusprogram
Nesten alle store hotellkjeder har bonusprogram der du får poeng for hver gang du overnatter. Bli medlem selv om du ikke reiser så ofte. Noen kort gir deg automatisk en oppgradering til et bedre rom om det finnes ledig. Men glem ikke tommelfingerregelen – du får sjelden best pris ved å bestille direkte hos hotellet.

• billige hotell
  • hotell