​Første immunterapi for pasienter med trippel negativ brystkreft med spredning godkjent i Norge

Roches immunterapi TECENTRIQ®▼ (atezolizumab) ble i dag godkjent for to ulike indikasjoner i Beslutningsforum.

Beslutningsforum vurderte i dag Tecentriq til to pasientgrupper:

• Pasienter med PD-L1 positiv inoperabel lokalavansert eller metastatisk trippel-negativ brystkreft
  • Pasienter med PD-L1 negativ ikke-småcellet lungekreft med plateepitelkarsinom og som tidligere har mottatt kjemoterapi.

For pasienter med brystkreft blir legemidlet tilgjengelig fra og med 15. april 2020.

- Det er svært gledelig at norske brystkreftpasienter nå får tilgang til immunterapi i den offentlige \ helsetjenesten. Trippel-negativ brystkreft forekommer hos om lag 15 prosent av pasientene, og er en type brystkreft som kan spre seg oftere og som er mer aggressiv enn den mest vanlig forekommende brystkrefttypen. Derfor er det bra at immunterapi nå er tilgjengelig for disse pasientene som har et stort behov for forbedret behandling, sier Karsten Bruins Slot, medisinsk direktør i Roche Norge.

Beslutningsforums godkjenning er basert på resultatene fra IMpassion130-studien, som også har inkludert norske pasienter, hvor effekten og sikkerheten av Tecentriq ble undersøkt hos pasienter med metastatisk trippel-negativ brystkreft. IMpassion-130 er den første fase III-studien med immunterapi som har demonstrert en signifikant forbedring i overlevelse hos pasienter med en PD-L1 positiv tumor.

I tillegg ble Tecentriq monoterapi godkjent for bruk i norske sykehus til behandling av PD-L1 negative pasienter med ikke-småcellet lungekreft og plateepitelkarsinom (etter progresjon på kjemoterapi). Her kan legemidlet inngå i anbud fra april 2021. Tecentriq er fra før av godkjent til denne pasientgruppen med PD-L1 uttrykk, og er nåværende anbudsvinner.

Om TECENTRIQ®:

Tecentriq (atezolizumab) er et monoklonalt antistoff som binder seg til proteinet PD-L1. Tecentriq er utviklet til å binde til PD-L1 på både tumorceller og tumor-infiltrerende immunceller, og blokkerer koblingen mellom PD-1 og B7.1-reseptorer. Ved å blokkere PD-L1 kan Tecentriq aktivere T-celler som dermed kan føre til en antitumor immunrespons. Tecentriq har potensialet til å kombineres med annen immunterapi, målrettede medisiner og cellegift for å behandle flere krefttyper.

Utviklingen av Tecentriq og studieprogrammet er basert på en dyp kunnskap av hvordan immunsystemet og kreft samhandler, og hvordan det å benytte seg av personenes eget immunsystem kan bekjempe kreft på en mer effektiv måte.

Tecentriq er godkjent i Europa, USA og en rekke andre land, enten som monoterapi eller i kombinasjon med annen kreftbehandling innen ulike former av metasatisk lungekreft, metastatisk blærekreft, samt PD-L1 positiv metastatisk trippel negativ brystkreft.

Tecentriq er allerede tilgjengelig i det offentlige helsevesenet i Norge for pasienter med disse indikasjonene:

Blærekreft: Til behandling av lokalavansert eller metastatisk urotelialt karsinom hos voksne som tidligere er behandlet med platinabasert kjemoterapi.

Lungekreft: Til behandling av lokalavansert eller metastatisk PD-L1 positiv ikke-småcellet lungekreft etter tidligere behandling med kjemoterapi.

Om IMpassion130-studien:

IMpassion130-studien er den første fase III-studien med immunterapi som demonstrerer en statistisk signifikant forbedring i progresjonsfri overlevelse (PFS) hos pasienter med metastatisk trippel-negativ brystkreft (TNBC).

I IMpassion130-studien ble 902 pasienter med lokalavansert brystkreft eller metastatisk trippel-negativ brystkreft randomisert til å motta enten Tecentriq (atezoluzumab) i kombinasjon med nab-paclitaxel eller nab-paclitaxel og placebo som førstelinjebehandling.

Endelig analyse av progresjonsfri overlevelse viste en signifikant forbedring når behandlet med Tecentriq og nab-paclitaxel, og andre interimalanalyse av totaloverlevelse (OS) viste en forbedring på 7 måneder for PD-L1 positive pasienter behandlet med Tecentriq og nab-paclitaxel.

Sikkerhetsprofilen til Tecentriq gitt i kombinasjon med nab-paclitaxel var i overensstemmelse med de kjente sikkerhetsprofilene til de enkelte medikamentene, og det ble ikke identifisert nye bivirkninger.

• ikke-småcellet lungekreft
  • lungekreft
  • roche
  • tecentriq
  • immunterapi
  • atezolizumab
  • beslutningsforum
  • brystkreft

Roche er en global aktør innen legemidler og diagnostikk med fokus på å fremme vitenskap for å forbedre menneskers liv. Den kombinerte styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under ett tak har gjort Roche til et ledende selskap innen helse - en strategi som tar sikte på å tilpasse riktig behandling til hver pasient på best mulig måte.

Roche er verdens største bioteknologiselskap med differensierte medisiner innen onkologi, immunologi, smittsomme sykdommer, øyesykdommer og sykdommer i sentralnervesystemet. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk og vevbasert kreftdiagnostikk, og et foregangsfirma innen diabetesbehandling.

Roche ble grunnlagt i 1896 og fortsetter å jobbe for forebygging, diagnostikk og behandling av sykdommer, samt å bidra til et bærekraftig samfunn. Selskapet har som mål å forbedre pasienters tilgang til medisinske nyvinninger ved å samarbeide med alle relevante interessenter. Mer enn tretti medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle medisiner, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner. Dessuten har Roche i 11 år på rad blitt anerkjent som ett av de mest bærekraftige selskapene i helsesektoren av Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Roche-gruppen, med hovedkontor i Basel, Sveits, er aktiv i over 100 land og sysselsatte i 2019 rundt 98 000 mennesker over hele verden. I 2019 investerte Roche 11,7 milliarder CHF i forskning og utvikling og omsatte for 61,5 milliarder CHF. Genentech, i USA, er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical, Japan. For mer informasjon, besøk www.roche.com.