Foto: Ruter As / Bonanza AS, Iver Gjendem

Busstreik fra søndag morgen

Partene kom ikke til enighet og bussjåførene er tatt ut i streik fra søndag morgen. Det betyr at det ikke kjøres buss i hele Ruters område så lenge streiken pågår.

Reisende oppfordres til å finne alternative transportmåter, eller la være å reise i forbindelse med streiken. Ruter forholder seg til spillereglene som gjelder ved en lovlig arbeidskonflikt og vil derfor ikke sette inn ekstra kapasitet.

Reiseplanleggeren oppdateres ikke

Reiseplanleggeren og RuterReise-appen er ikke oppdatert, og reiseforslag som inneholder buss vil derfor ikke være korrekte. Trikk, T-bane tog og båt skal etter planen kjøre som normalt. Dersom dette endrer seg, vil Ruter legge ut oppdatert informasjon på ruter.no.

Ruter gjør oppmerksom på at det kan bli mange reisende med trikk, T-bane, tog og båt, noe som vil kunne medføre at Ruter ikke kan tilrettelegge for at passasjerer kan holde anbefalt avstand. Ikke reis med mindre du må, hold anbefalt avstand og bruk munnbind etter anbefalingene fra helsemyndighetene. Her finner du oppdaterte retningslinjer om pandemien og kollektivtrafikken.

Vi minner også om at reisegarantien ikke gjelder i forbindelse med streik.

Spesialskyss

Spesialskyss (med minbuss og taxi) er i noe grad berørt og kjører på følgende måter i de ulike områdene:

• Romerike: Alt kjører som normalt, det gjelder også servicelinjer og bestillingstransport.

• Follo: 10 minibusser er tatt ut i streik. Linje 507 betjenes med kun én minibuss, noe som innebærer redusert kapasitet. På bestillingslinje 531 så vil en minibuss være ute i streik. De to andre minibusser vil kjøre som normalt.

• Asker og Bærum: 14 minibusser er tatt ut i streik. Dette berører alle servicelinjer og 295+298.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 398 millioner påstigninger i området vi dekker i 2019. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.