Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien/LOS

​Ruter vant energisparingspris

Tirsdag 22. november vant Ruter LOS Energy Award 2016. Juryen vektlegger Ruters målrettede arbeid med å redusere energiforbruket på buss, båt, trikk og T-bane.

Ruter er vinner LOS Energy Award 2016 i kategorien offentlig virksomhet. I følge juryen tildeles Ruter prisen for å ha synliggjort verdien av god energiledelse over tid, samt bevisstgjort og inspirert andre bedrifter til å sette energiledelse på agendaen

Strategisjef i Ruter Frode Hvattum mottok prisen på vegne av Ruter.

– Smart og grønn kollektivtrafikk er et stort satsingsområde for Ruter, og energisparing er en viktig del av dette. Vi har store oppgaver foran oss, og planen er å starte utrulling i stor skala av utslippsfrie, stillegående elbusser i Oslo fra 2020. Frem til 2020 vil det pågå testing av batterielektriske busser. I 2025 sikter vi mot at 60 prosent av bussene i Oslo skal være elektriske og stillegående, sier Hvattum.

Les mer om prisen og last ned bilder i pressemeldingen fra LOS Energy.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 350 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2016. Sammen med våre operatører og samarbeidspartnere gjør vi kollektivtrafikken til et naturlig førstevalg i Oslo og Akershus.