Utlysning av støtte til kollektivtrafikkhistorisk formål for 2019

Utlysning av støtte til kollektivtrafikkhistorisk formål for 2019

Kollektivtrafikkhistorisk råd skal bidra til å ivareta kollektivtrafikkhistoriske og kulturelle forpliktelser for Oslo og Akershus. Ruter avsetter hvert år et beløp til å dokumentere og vise kollektivtrafikkens historie i både Oslo og Akershus.

Den som har prosjekt og ideer som bidrar til dette målet, kan søke om midler fra denne budsjettposten. Dette gjelder samarbeidende selskap, institusjoner, foreninger og enkeltpersoner Ruters egne avdelinger. Det har tidligere vært gitt bidrag til historiske arkiver, bøker, bygningsregistrering og vognrestaurering for allmennyttige formål og tilgjengelighet.

Årets tildelinger prioriteres etter disse hovedkriteriene:

• Veterantrikk: istandsettelse av vogner i anledning 125-års jubileum for Kristiania Elektriske Sporvei (Blåtrikken).
  • Jubileer i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus
  • Katalogisering. Pilotprosjekt for 3-6 måneder.
  • Inngangspartiet Sporveismuseet: Søknad til Plan- og bygningsetaten inkludert arkitekttegninger.

Søknader for året 2019 behandles i Kollektivtrafikkhistorisk råd i løpet av februar.

Bruk følgende søknads- og rapporteringsskjemaer:

Vedlegg 1 – søknad 2019 (Wordfil)

Vedlegg 2 – rapporteringsmal 2018, beskrivelse (Wordfil)

Vedlegg 3 – rapporteringsmal 2018, økonomioversikt (Excel)

Dersom du søker om vogn- eller bygningsrestaurering, bør du gi en kort omtale av tilstand, eierskap og en samlet framdrifts- og finansieringsplan.
Objekt som blir tildelt midler fra rådet, må ikke gjøres utilgjengelige for utleie eller formidling gjennom salg eller avtaler med 3. part uten tillatelse fra rådets sekretariat.

Søknadsfrist: 20. januar 2019.

Søknader sendes til:
Kollektivtrafikkhistorisk råd
E-post: khs@ruter.no

---------------------------------------

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 371 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2017. Sammen med våre operatører og samarbeidspartnere gjør vi kollektivtrafikken til et naturlig førstevalg i Oslo og Akershus.