Enklere overflatebehandling med nye rondeller og underlagsplater

Enklere overflatebehandling med nye rondeller og underlagsplater

Nortons overflatebehandlingsrondeller Rapid Prep lanseres nå i en ny utførelse med et avtagbart sentrum som gjør at samme rondell kan brukes enten med underlagsplate med senterskrue eller med underlagsplate med borrelåsfeste. Dessuten lanseres det en ny underlagsplate med borrelås og sentreringsstift som gir en mer eksakt montering av rondellen samt et lavere vibrasjonsnivå.

Nortons overflatebehandlingsrondeller Rapid Prep brukes for fjerning av flatedefekter, slipemerker, rust, korrosjon, farge og glødeskall, rengjøring av former, lettere grading av kanter mm. Rapid
Prep-rondellene finnes også i Vortex-utførelse som kombinerer bearbeidingshastigheten hos en grov rondell med flatefinheten av en fin rondell og samtidig halverer bearbeidingstiden. Nå lanseres disse rondellene i en ny utførelse med et avtagbart sentrum for bruk i vinkelslipemaskiner. Dette gjør at rondellene kan brukes enten med en underlagsplate med borrelåsfeste med eller uten sentreringsstift eller med en underlagsplate med senterskrue for fiberrondeller. Ved bruk med underlagsplate med borrelås lar man helt enkelt sentrumsdelen sitte igjen på rondellen og ved bruk med underlagsplate for fiberrondeller eller underlagsplate for borrelås med sentreringsstift trykker man bare ut senteret. I det nye sortimentet inngår også underlagsplater med M14-gjenge og borrelås med sentreringsstift.
Disse underlagsplatene gir et vesentlig lavere vibrasjonsnivå noe som gir en mer bekvem sliping, samt enklere og hurtigere montering. De nye rondellene finnes i diameter 115, 125 og 178mm  og
underlagsplatene i diameter 115 og 125mm.

”Takket være den nye utførelsen kan en og samme rondell brukes med to ulike typer underlagsplater, noe som bl.a. minsker lagerlegging og den nye underlagsplaten gir enklere montering samtidig som den gir et lavere vibrasjonsnivå og gjør arbeidet mer bekvemt for operatøren” sier Audun Hjelseth, salgsansvarlig hos Saint-Gobain Abrasives AS.