Mer effektiv sliping med nye filmrondeller

Mer effektiv sliping med nye filmrondeller

Norton lanserer et nytt sortiment sliperondeller som har ryggmateriale av plastfilm. De nye rondellene, som har betegnelsen Pro Film Q275, oppgis å være svært motstandsdyktige og gi høyere avvirkning enn tradisjonelle rondeller.

Rondeller med ryggmateriale av plastfilm har meget høy motstandskraft mot slitasje og gir dessuten en jevnere flate noe som minsker behovet av ytterligere sliping. De gir også et jevnere ripemønster som gir hurtigere polering og kortere bearbeidingstid. Nortons Pro Film-rondeller har slipemiddel av varmebehandlet aluminiumoksid som gir hurtig sliping med høy avvirkning. Rondellene avvirker 20 % mer materiale enn tilsvarende rondeller av andre fabrikat og gir dessuten finere flate og har lengre levetid i henhold til produsenten. Rondellene har videre en vannbasert stearatbehandling (No-Fil) som forhindrer støvpartiklene i å  klumpe seg og sette igjen på rondellene og de får dermed lengre levetid.

Nortons Pro Film-rondeller har 15 støvutsugingshull og borrelåsfeste. De finnes i kornstørrelsene 80 – 1500 og er beregnet for tørrsliping. Rondellene har et bredt bruksområde som f.eks.. sliping av sparkel, primer og lakk innen bilindustri og billakkering, sliping og sluttbehandling av gelcoat og kompositt materialer innen verftsindustri, finsliping av metall, sliping og sluttbehandling av malte flater ved flyproduksjon og –vedlikehold, sliping av detaljer i kompositt materialer til vindkraftverk samt sliping av malte eller fernissert tredetaljer og møbelrenovering.

”Takket være at rondellene sliper så hurtig og gir en finere og jevnere flate som minsker tidsbruken for polering og etterbehandling, får man kortere total bearbeidingstid og dermed høyere produktivitet” sier Lars-Erik Arnesen, salgsrepresentant for Autoprodukter hos Saint-Gobain Abrasives AS.

Lars-Erik Arnesen

Sales Engineer Øst 41 56 02 02