Ny produksjonsmetode av diamantsegmenter gir lengre levetid og hurtigere kapping

Norton har introdusert en ny teknologi som revolusjonerer produksjonen av diamantsegmenter. Den nye produksjonsmetoden, som har betegnelsen iHD, har fordeler som bl.a. lengre levetid, hurtigere kapping og større mulighet til å produsere segmenter i ulike former.

Den nye produksjonsprosessen Infiltrated High Density (iHD) gir en meget homogen densitet i hele segmentet uten at man behøver å bruke høyt trykk (noe som kreves for konvensjonelle segmenter). Norton kan takket være dette produsere meget robuste segmenter som slites jevnt og beholder formen samt gir hurtigere bearbeiding ved høy omdreining.

Diamantkornet blir med iHD en integrert del av segmentstrukturen. Under den patenterte produksjonsprosessen impregneres segmentstrukturen med et bindemiddel som holder fast diamantkornet i segmentet. Dette gir en optimal bruk av diamantene og gir verktøyet lengre levetid.

Nortons optimerte produksjonsproses gir også større mulighet til å produsere ulike former på segmentene for ulike bruksområder noe som forbedrer ytelsen ytterligere for ulike applikasjoner. Produkter med iHD-segmenter gir opp til 20 % lengre levetid ved kapping og opp til 40 % ved sliping. Ved kapping av betong kan sagingen gjøres opp til 20 % raskere og av granitt 30 % raskere. De gir også høyere sikkerhet da fastholdingen av segmentene økes med opp til 60 %.

”Nortons Infiltrated High Density teknologi (iHD) i kombinasjon med teknikken å lasersveise diamantsegmentene er det største gjennombruddet i dette århundre. Takket være flere års forskning og utvikling gir denne revolusjonerende prosessen uovertruffen ytelse, høyere sikkerhet, lavere energiforbruk og større mulighet til å velge segmentform.” sier Audun Hjelseth, salgsansvarlig hos Saint-Gobain Abrasives AS.