Utvidet sortiment diamantkappeskiver for en rekke ulike materialer

Utvidet sortiment diamantkappeskiver for en rekke ulike materialer

Diamantkappeskiven Explorer 4x4 fantes tidigere i diametrene 230, 300 og350 mmfor bruk i bensindrevne håndholdte maskiner, bordsager samt gulv- og veisager, har nå sortimentet blitt utvidet i diameter 115, 125 og 80 mm for bruk i vinkelslipemaskin og 400 og 450 mm for bruk i bensindrevne maskiner samt bord-, gulv- og veisager.

Skiven kan kappe en rekke ulike byggematerialer, noe som minsker behovet av lagerlegging av ulike spesialskiver samt gir tidsbesparinger for bytte av skive for de ulike materialene. Explorer 4x4 kapper både betong, armert betong, asfalt, granitt mm også stål opp til5 mmtykkelse. Om man i tillegg bruker metallforingen Quick-Fix utvides maskinområdet ytterligere. Denne metallforingen gjør at en diamantskive kan brukes på 3 ulike akseldimensjoner. En og samme Explorer-skive kan dermed brukes i både bordsag, bensinkappemaskin og gulvsag.

Explorer 4x4 har 10 mm høye lasersveisede segmenter med et nytt metallbindemiddel og diamanter av høyeste kvalitet som igjen gir ekstra lang levetid samt et spesialutformet og forsterket stamblad som gir økt stabilitet.

Ved kapping av tykke materialer er det oftest både hurtigere og mer kostnadseffektivt å gjøre flerstegssnitt. Flerstegskapping kan gjøre operasjonen opp til 30 % hurtigere samtidig som slitasjen på skiven minsker. Om man ønsker en kappedybde på eksempelvis10 cm, så bør man gjøre to snitt på5 cmhver for seg. Explorer 4x4 i diameter 230 - 450 mm er utstyrt med det patentsøkte systemet for å angi kappedybden noe som forenkler arbeidet.

Med det utvidede sortimentet øker bruksområdet ytterligere for denne unike skiven som kan kappe og sage i flere ulike materialer og dermed minsker behovet for flere ulike skiver for varierende materialer” sier Audun Hjelseth, salgsingeniør i Saint-Gobain Abrasives AS.

Se også: www.saint-gobain-abrasives.com