Canada markerer vikinghistorie med ny mynt

- Selv om vikingene er mest kjent som brutale krigere, var de også pionerer og oppdagelsesreisende gjennom 300 år. I denne perioden utforsket og bygde de bosettinger i Nord-Europa - og på Canadas østkyst. Det er denne delen av historien canadierne vil formidle gjennom mynten, sier Svend Aavitsland i Samlerhuset.

Forskere mener at landet som Leiv Eriksson kalte Vinland sannsynligvis besto av regionen som også omfattet Newfoundland, Labrador og deler av Nova Scotia and New Brunswick. Her ble bosettinger etablert, blant annet i L’Anse aux Meadows der bygninger har blitt rekonstruert og gjort tilgjengelig som museum. Stedet har vært oppført på Unescos verdensarv-liste siden 1978.

Det er først og fremst gjennom slagene på kysten av England og Irland at vikingene fikk sitt renommé som brutale og blodtørstige. Med sine karakteristiske og gruntgående ”langskip” var de i stand til å gjennomføre overraskelsesangrep på grunt vann mot andre skip og kystbyer. Vikingene som reiste til Island, Grønland og Nord-Amerika var opprinnelig bønder, handelsfolk og opplevelseslystne som søkte nye naturressurser.

Den canadiske minnemynten består av 99,99 prosent gull og er laget i et opplag på 3000. Myntens eksklusivitet gjenspeiles også i prisen som er på 12.900 kroner. Den forhandles gjennom norske Samlerhuset.

Ved spørsmål, vennligst kontakt:

Svend Aavitsland, adm. dir. i Samlerhuset. Tlf: 952 90 232

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 160,1 millioner EURO i 2010, og hadde ved utgangen av året 413 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Nederland, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.