Dypdykk til vraket fra Tungtvannsaksjonen i 1944

Oslo, 27. oktober 2016 – Ved hjelp av miniubåter skal private aktører nå foreta dykk ned til vraket av jernbanefergen DF Hydro, som ligger på hele 430 meters dyp. Norske sabotører senket DF Hydro i Tinnsjøen i 1944, for å hindre nazistene i å utvikle en atombombe. Hendelsen skal nå dokumenteres gjennom blant annet kvalitetsrike still- og videobilder av vraket og tungtvannstønnene.

Museumsmiljøer vil motta tungtvann fra den originale lasten, og de private aktørene som finansierer dykkeoperasjonen vil også gi bort ampuller med 5ml tungtvann til historieinteresserte nordmenn.

Kunne endret krigens utfall
DF Hydro ble senket til 430 meters dyp 20. februar 1944, som den siste av tungtvannsaksjonene, utført av Kompani Linge. Bakgrunnen for sabotasjeaksjonen var at tungtvann trolig var en vital del i Tysklands atombombe-program, og de ønsket å forhindre at disse planene ble gjennomført. Det er av mange anslått at det i så fall ville kunne endret krigens utfall. Initiativtakerne Stiftelsen Deuterium, Sperre AS og Samlerhuset skal nå utføre et dykk ned til jernbanefergen for studie-, dokumentasjon- og historieformidlingsformål.

Berører ikke vraket
Rjukan-Notodden industriarv, herunder blant annet Vemork Kraftstasjon og fergen DF Hydro, er vernet av Unesco. Selv om sabotasjeaksjonen blir ansett som vellykket, mistet 18 av totalt 47 mennesker livet, hvorav 14 omkomne var norske og fire var tyske soldater. Når Stiftelsen Deuterium, Sperre AS og Samlerhuset nå utfører dykket vil det gjøres med en fjernstyrt undervannsfarkost (ROV) som ofte benyttes i offshore-industrien. Med respekt for ofrene vil imidlertid verken vraket eller noen andre gjenstander berøres under operasjonen, vraket og de nærliggende tønnene har heller blitt berørt tidligere.

– En forutsetning for å bli med på prosjektet var at ingenting fra vraket eller de omkringliggende gjenstander skulle berøres. Vi ønsker ikke at noen skal føle seg krenket. Det vi derimot ønsker er å forevige historien gjennom dokumentasjon og bildebruk. Norges motstandskamp under 2.verdenskrig må aldri glemmes, sier Vibece Furseth, administrerende direktør i Samlerhuset.

Tungtvann gis bort til museumsmiljøer og historieinteresserte nordmenn
I 1993 og 2004 ble henholdsvis to og én tønne tungtvann hentet opp av undervannsentusiaster, senere organisert i Stiftelsen Deuterium, for dokumentering og forsking blant annet utført av SINTEF. Tungtvannet, som lå 50-60 meter fra DF Hydro, ble hentet opp med teknisk bistand fra den Telemarksbaserte offshorevirksomheten Sperre AS. Stiftelsen hadde rettighetene til å hente opp tungtvannet etter avtale med Hydro ASA. Opphenting er imidlertid ikke lenger tillatt som følge av nye verneregler. Thor Olav Sperre i Sperre AS har vært primus motor for prosjektet i en årrekke.

– Helt siden slutten av 80-tallet har vi arbeidet med prosjektet DF Hydro. Dagens teknologi vil gi ekstremt gode bilder av vraket og gjenstandene rundt, sørge for høy presisjon slik at ingenting berøres og ikke minst kan vi lære oss mer om hendelsen som kan ha vært avgjørende for at Nazi-Tyskland ikke fikk fremstilt atomvåpen.

Tønnene med tungtvann har stått i en garasje siden de ble tatt opp, og nå frigjøres de for museer og historieinteresserte etter initiativ fra partene. Samlerhuset, en av Europas største aktører innen samlerobjekter og formidling av historie, har eksklusiv rett til å formidle tungtvannet til historie- og samleformål, og vil nå donere bort tungtvann fra tønnen til museumsmiljøer og det norske folk i form av små, ampuller. Væsken, bestående av tungtvann og kalilut, stammer fra tønne 26. Selve tønnen står tom på National World War II Museum i New Orleans i USA og ble avduket der i 2006.

– Både Stiftelsen Deuterium, Sperre AS og Samlerhuset er opptatt av at viktig krigshistorie lever videre og at tilgjengelig dokumentasjon sørger for at vi lærer mest mulig om norsk motstandskamp. Derfor vil aktuelle museum, som for eksempel Norges Hjemmefrontmuseet, motta donasjon av ekte tungtvann fra DF Hydro til historieformidling, sier Vibece Furseth, administrerende direktør i Samlerhuset.

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Selskapet er en av Europas største aktører innen samlerobjekter, eier Det norske myntverket på Kongsberg, har virksomhet i 14 land, med rundt 400 ansatte, og omsatte for godt over en milliarder kroner i 2014. Selskapet har kontorer i Norge, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Ungarn, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhuset er også største eier av fagmessen World Money Fair, som hvert år samler nasjonalbanker, myntverk, produsenter av mynt-teknologi og edelmetallaktører i Berlin. Selskapet er 100% norskeid. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.

www.samlerhuset.com

Om Stiftelsen Deuterium:
Stiftelsen Deuterium har som formål å øke kunnskapen om DS Hydro og tungtvannsaksjonene i Telemark, øke kunnskapen om atomkappløpet under 2.verdenskrig og å øke utforskningen under vann. Stiftelsen skal også støtte andre tiltak som fremmer dette formålet. Stiftelsen er næringsdrivende og driver næringsvirksomhet. Styret i Stiftelsen Deuterium består av Thor Olav Sperre, Johnny Skogstad og Fredrik Søreide, som alle har ledet og vært med på kartlegging og dykkene til DF Hydro på Tinnsjøen

Om Sperre AS:
Tungtvannet i Tinnsjøen er hentet opp med bidrag og utstyr fra Telemarksbedriften Sperre AS, som til daglig leverer spesialutviklede ROV-systemer for offshore-bruk. Sperre AS har bygget over 100 undervannsfartøy. Sperre AS eies av Thor Olav Sperre.