Haakon og Mette-Marits kjærlighetskyss blir samleobjekt

I august er det gått ti år siden hele Oslo var pyntet til fest da Kronprins Haakon og Mette-Marit ga hverandre sitt ja. Kristiansand-jenta, som ble omtalt som den moderne askepott, fikk sin prins og viste hele Norge sin kjærlighet med det berømte kysset utenfor domkirken. Kronprinsbryllupet i 2001 har av mange fått æren for det styrkede monarkiet i Norge. Nå utgir Det Norske Myntverket en gullbelagt medalje med motiv av det berømte kysset 25. august 2001. Samlerhuset er distributør for Kjærlighetsmedaljen.

”Kjære Mette-Marit, (…) Alt vi gjør med ekte kjærlighet blir til liv. Og dersom kjærligheten kombineres med innsats, kan hvert enkelt menneske nå ’et rikere mål’”. Eg syns Kronprins Haakons eigne ord til Mette-Marit på bryllaupsdagen passer godt til å beskrive bakgrunnen for motivet på medaljen til den hendinga. Dei to har vist at dei har stor emne til kjærleik og toleranse. Dei stadfester gjennom handling at dei er seriøse, heile menneske som tek livet, mennesket og arbeidet på alvor”, sier kunstneren av medaljen Ingrid Austlid Rise ved Det Norske Myntverket.

Samleobjekter til storslåtte markeringer som kongelige bryllup er populære blant samlere over hele verden. Også til vårt eget Kronprinspars bryllup i 2001 ble det utgitt flere samleobjekter. For å minne HKH Kronprins Haakon og HKH Kronprinsesse Mette-Marits 10-års bryllupsdag i august kan Samlerhuset annonsere utgivelsen av Kjærlighetsmedaljen med motiv av det berømte kysset.

- Minnemedaljer har vært et populært samleområde den siste tiden, sier administrerende direktør i Samlerhuset Svend Aavitsland. - Samlerhuset selger samleobjekter til samlere som er opptatte av gleden ved å samle, og vi opplever at samleobjekter fra 2. verdenskrig og fra kongelige hendelser skaper stor samlerglede hos våre kunder.
Kjærlighetsmedaljen legges ut for salg i disse dager.

Les mer om Kjærlighetsmedaljen på www.samlerhuset.no/bryllup12

• Kunst

• kjærlighetsmedalje
  • kronprinsparet
  • kronprins haakon
  • kronprinsesse mette-marit
  • haakon og mette-marit
  • medalje
  • minnemedalje

Samlerhuset er Nordens største forhandler av mynt, medaljer, frimerker og andre samleobjekter. Samlerhuset ble startet i 1994 av blant andre Ole Bjørn Fausa, og har i dag 413 ansatte i 14 land.

Samlerhuset sin hjemmeside

Samlerhuset i sosiale medier:

Samlerhuset sin blogg
Samlerhuset på Facebook