Norskledet ekspedisjon åpnet viktig vikinggrav i Normandie

En norskledet ekspedisjon dro denne uken til Normandie for å åpne graven til to av vikinghøvdingen Rollos etterkommere. Med godkjenning fra franske myndigheter og finansiering fra Samlerhuset, er håpet at avansert genteknologi endelig skal gi en historisk avklaring på Rollos opphav, og hvorvidt han og den norske vikinghøvdingen Gange-Rolv var samme person.

I januar innvilget franske myndigheter og den franske kirken den norske søknaden om å åpne opp graven til den legendariske Rollo sine etterkommere, hhv Rollos barnebarn og oldebarn – hertug Richard den fryktløse og sønnen hertug Richard den gode. Graven er en sarkofag som ligger i gulvet i et kloster i Fécamp. Med finansiering fra Samlerhuset reiste et ekspedisjonsteam til Normandie med historiker Sturla Ellingvåg i spissen, med forhåpninger om at avansert DNA-teknologi kan bevise at den franske hertugen Rollo og den norske vikinghøvdingen Gange-Rolv var en og samme person.

Jakten på sannheten
Historien om Rollo er et av de mest omstridte temaene fra vikingtiden, og det eksisterer flere teorier om hans opphav. Fra ulikt hold regnes han som grunnleggeren av Normandie og greven av Rouen, og ikke minst: tippoldefaren til Wilhelm Erobreren - det engelske kongehusets stamfar. Ifølge norsk-islandsk historie er Rollo identisk med vår egen Gange-Rolv, den norske vikinghøvdingen fra Møre, som ifølge tradisjonen emigrerte til Frankrike etter å ha blitt landsforvist av Harald Hårfagre. Danske historikere på sin side har vært uenige i dette og mener at Rollo var av dansk opphav. Ekspedisjonen til Normandie vil kunne gi etterlengtede svar – svar som kan endre det vi vet om norsk vikinghistorie.

– Dette er et svært spennende prosjekt og vi er stolte over å kunne bidra til å realisere denne historiske ekspedisjonen. Som del av vårt samfunnsansvar ønsker Samlerhuset å bidra til å bevare norsk historie. I prosessen oppdaget jeg tilfeldigvis at jeg selv er 35. etterkommer etter Rollo, noe som gjør ekspedisjonen ekstra spennende, sier sunnmøring og styreformann i Samlerhuset og Det Norske Myntverket, Ole Bjørn Fausa.

DNA-teknologi gir muligheter
Initiativtaker til prosjektet og leder for ekspedisjonen, Sturla Ellingvåg, har høye forhåpninger til hva teknologien kan bevise. Han har gjennom sin forskningsstiftelse Explico arbeidet i 7 år med å realisere prosjektet, og tar sikte på endelig enten å kunne bevise eller avvise den sagnomsuste Rollos tilknytning til både norsk og lokal vikinghistorie på Nord-Vestlandet.

– Dersom vi får gode nok DNA-prøver er det mulig å fastslå om Rollo var av dansk eller norsk opphav. Om svaret viser seg å være sistnevnte, er det nærliggende å tro at han er fra Møre og mest sannsynlig den vi fra historiebøkene kjenner som Gange-Rolv. Forhåpentligvis kan dette åpne opp for at nordmenn i fremtiden kan teste sitt eget DNA for å se om de selv er etterkommere av den kanskje største vikingen av dem alle, sier Ellingvåg.

Prosjektet har også en dansk samarbeidspartner, det anerkjente DNA-laboratoriet Centre for Geogenetics. Professor emeritus Per Holck er med i teamet som dro ned til Normandie, og han skal foreta isotop-analyser av skjelettrestene.

Praktisk informasjon
Offentliggjøring av resultatene fra DNA-analysen vil skje på et senere tidspunkt, i samråd med franske myndigheter.

Vedlegg
Pressemelding i PDF-format.

Bilder fra ekspedisjonen til Fécamp av Ole Bjørn Fausa, Rollos 35 etterkommer og adm.dir/styreformann i Samlerhuset, historikeren, ekspedisjonens og Explicos leder, Sturla Ellingvåg, samt Professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Per Holck, og Andaine Seguin-Orlando ved DNA-laben Centre for Geogenetics ved Universitetet i København. Bilder krediteres Samlerhuset.

• vikinghistorie
  • historie
  • rollo
  • gange-rolv
  • slektsforskning
  • møre
  • vikinggrav
  • vikinghøvding
  • sarkofag
  • explico foundation
  • dna
  • ekspedisjon
  • normandie
  • vikingtiden
  • viking

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Selskapet er en av Europas største aktører innen samlerobjekter, eier Det Norske Myntverket på Kongsberg, har virksomhet i 14 land med rundt 400 ansatte, og omsatte for NOK 1,2 mrd. i 2014. Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Ungarn, Irland og, Belgia. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhuset er også største eier av fagmessen World Money Fair, som hvert år samler nasjonalbanker, myntverk, produsenter av mynt-teknologi og edelmetallaktører i Berlin. Selskapet er 100 % norskeid. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.

Om Explico Foundation
Explico Historical Research Foundation ble etablert i 2005 av grunnlegger og historiker Sturla Ellingvåg. Stiftelsen holder til i Florø på Vestlandet og det er siden oppstarten blitt gjennomført mange ekspedisjoner rundt om i verden, i samarbeid med forskere og institusjoner fra mange land. Så langt har teamet vært på ekspedisjoner til Ukraina, Russland, Italia, Spania, Frankrike, Marokko, Norge, Karibien, Påskeøya, Kaukasus (Aserbajdsjan, Georgia og Tsjetsjenia) og Kasakhstan.
www.explico.no

Ole Bjørn Fausa