Blogginnlegg -

Årets viktigste konferanse om hvordan lykkes med digitalisering

Torsdag 6. april arrangeres årets viktigste samlingsted for de som ønsker å ta raskere og bedre beslutninger. Vi deler råd om hvordan virksomheter drives mer effektivt.

Av Tim Greni

SAP Innovation Forum er mye mer enn konferanse. I følge tidligere deltagere er det et av årets viktigste nettverkstreff for forretningsmessig og teknologisk nytenkning. Samlingen går av stabelen 6. april, er naturligvis gratis, og er i nye lokaler for anledningen: Skur 13 i Oslo.

I fjor samlet 600 ledere seg under samme tak og mål: Hvordan fornye og forbedre virksomheten med forretningssmart teknologi. Nå tre uker før 2017-konferansen er vi på god vei til å bli flere enn i fjor, og det er rekordmange påmeldinger med toppledergruppe-titler. Vi tror dette skyldes en positiv jungeltelegraf i ledernettverk om at dette er verdt å få med seg om man har ansvar for:

• Hele virksomheten
  • Det finansielle
  • Salg
  • Markedsføring
  • Personal (HR)
  • E-handel
  • Innkjøp
  • Logistikk

Meld deg på her. Det er gratis og veldig smart tidsbruk

Praktisk tilnærming til digitalisering

Du skal være en struts og ha hodet godt nede i et grustak om du ikke har merket at næringslivet og bransjer forandres i et eksplosivt tempo. Utgangspunktet for årets Innovation Forum er at vi tar digitalisering flere skritt videre. Vi skal diskutere viktige tema, belyse nye muligheter og problemstillinger, og fortelle om beslutningene som hurtigere skaper mer spennende tjenester og forretningsmodeller. Det handler i korte trekk om å finne formelen som er unik for hver bransje, og hvordan større innsikt gjennom smart bruk av datagrunnlag gir banebrytende fortrinn. Med skybaserte tjenester og modeller er det nå mye enklere å spå fremtiden, og sette sammen tjenester som forandrer forventninger og skaper langt flere fornøyde kunder. Bransjer forandres når bilprodusenter selv tilbyr forsikring, eller når den tyske industrikjempen Kärcher selger trykkluft i volum fremfor kompressorer – varm luft som en tjeneste der alt er tilkoblet via tingenes internett.

Se agendaen her

Den mest spennende agendaen til nå

Jeg var selv nylig på samme arrangement i Helsinki, og ble voldsomt imponert over to foredrag:

• Nell Watson fra Singularity University snakker om betydningen av grensesprengende teknologi, og hvordan teknologi som starter som leker, raskt får kommersiell verdi.
  • Grunnleggeren av Skype, Jonas Kjellberg, deler råd om hvordan man kan gjøre kundene til sine viktigste selgere.

Den norske agendaen inneholder noen fellesspor, og fem parallellsesjoner som går i dybden på salg/markedsføring, ny teknologi, HR, finans og e-handel.

Av kunder som står på scenen kan vi nevne:

• Bokhandlerkjeden ARK
  • Nettbutikken Fjellsport
  • Kongsberg Digital
  • Arcus
  • Tryg
  • Microsoft
  • Circle K
  • Aker Solutions
  • Deloitte

Dagen rundes av med et uformelt nettverkstreff etter at det faglige programmet avsluttes 16.15.

Meld deg på her mens det fortsatt er plass

• Data, telekom, IT

• business intelligence