Alpinlandslaget starter ny teknologisatsning for å vinne marginer

Som det første alpinlaget i verden tar det norske alpinlandslaget nå i bruk samme teknologi som bidro til at det tyske fotballandslaget vant VM i 2014. Teknologien gjør det mulig å analysere utøvernes forutsetninger, slik at de kan optimalisere alt fra trening og kosthold til søvn og reiseprogram. Bakgrunnen er en ny samarbeidsavtale med det tyske selskapet SAP, et av verdens ledende teknologiselskap.

– Selv om vi har et av verdens beste alpinlandslag må vi fortsette å tenke nytt for å være med i toppen i en sport som stadig flytter grensene, sier Claus Ryste, sportssjef for alpint i Norges Skiforbund.

– Noe av nøkkelen til suksessen det norske alpinlandslaget har hatt er at vi alltid har brukt en vitenskapelig tilnærming for å bli bedre teknisk. Vi har inngått samarbeidet med SAP fordi vi mener dette er den riktige måten å utvikle laget videre på. Suksessen det tyske fotballandslaget kan vise til ved å bruke denne typen teknologi er inspirerende, og vi tror dette kan være med på å gi oss det lille ekstra også i alpint, sier Ryste.

Teknologien de skal bruke, SAP Sports One, gjør det mulig å utføre avanserte analyser av nye data i sanntid, slik at de kan se og forstå effekt av f.eks. trening, kosthold eller skadeoppfølging. Det gjør det mulig å gjøre justeringer raskt for å få best mulig resultater. Det viktigste formålet med å ta i bruk teknologien er å gjøre hver enkelt utøver enda bedre

– Idretten utvikler seg stadig, og andre lag går også nye veier for å møte konkurransen. Vi skal bli enda bedre på å analysere historiske og nye data, som vi har i store mengder, og bruke disse for å øke marginene til konkurrentene, sier Ryste.

Dette er første gang teknologien anvendes i en individuell sportsgren, men løsningen er laget for å kunne analysere enkeltutøvere, og er like effektiv i individuelle idretter som lagidretter. Alpinlandslaget skal sammen med SAP utvikle applikasjoner og anvendelser av programvaren for å skape en skreddersydd løsning som svarer best mulig på de utfordringer utøverne møter i forberedelser mot en ny sesong og underveis i sesongen.

Gjennom en app på telefonen kan trenerteamet til enhver tid ha oversikt over analyser av hver enkelt utøver og bli mer effektive på å planlegge treninger, ha mer målrettet medisinsk oppfølging og finne mønster i hvilke forutsetninger som ligger til grunn når en utøver presterer spesielt bra eller dårlig. Det gjelder ikke bare utøvernes fysikk, men de kan for eksempel gjøre nøyaktige analyser på hvilke utøvere som presterer best på hvilke ski. Når all informasjon er enkelt tilgjengelig og analysene skjer med en gang kan man raskt gjøre justeringer som skaper bedre resultater.

-Vi ser at samarbeidet med verdens beste alpinlandslag vil gi både oss og våre kunder inspirasjon om hvordan man bygger en bærekraftig vinnerkultur ved hjelp av åpenhet og moderne teknologi. Vi gleder oss til å jobbe sammen og bidra til at de norske utøverne kan hente ut nye marginer i bakken og bli enda bedre utgaver av seg selv, sier Stefano Holguin, norgessjef i SAP.

SAPs partnersamarbeid innen sporten

Innovasjon med det tyske fotballandslaget (video)

SAP Norge:

Karin Malmborg Sørby, +47 90050844, karin.malmborg.sorby@sap.com

Norges Skiforbund:

Claus Ryste, sportssjef alpint, +47 90881645, claus.ryste@skiforbundet.no

• Data, telekom, IT

• alpinlandslaget
  • alpint
  • sap sports one

Som markedslederen innen forretningsprogramvare hjelper SAP virksomheter av alle størrelser og innen alle bransjer til å bli bedre. Fra administrasjon til styrerom, lager til kasse, kontor til mobil enhet – SAP hjelper mennesker og organisasjoner til å jobbe bedre sammen og med å bruke forretningsinnsikt mer effektivt for å ligge foran konkurrentene. SAPs applikasjoner og tjenester gjør det mulig for mer enn 350 000 kunder å drive lønnsomt, tilpasse seg endringer og oppnå bærekraftig vekst. SAP er børsnotert i Frankfurt og på NYSE. Se www.sap.com/norway for mer informasjon.

Pressekontakt Director Nordic Communications +46733587798

Ingrid Helsingen Warner