Forsikringsselskaper henger etter digitalt

Forsikringsselskapene merker økt konkurranse fra andre bransjer. De har ikke vært flinke nok til å svare på nye behov og møte kunden på digitale plattformer.

Dette viser en rapport utarbeidet av The Economist Intelligence Unit for SAP. Forsikringsselskapene får konkurranse av e-handelsselskaper og banker som tilbyr forsikringstjenester som er mer kunde-sentrerte. De tradisjonelle forsikringsselskapene jobber med å redusere trusselen ved å forbedre analyser og integrere data fra maskin-til-maskin (M2M) og tingenes internett i sine tjenester

Forsikringsbransjen bruker allerede data fra nettoppkoblede biler og hjemme-systemer for å gi rabatter til gode sjåfører og de med gode rutiner hjemme. Nettverksøkonomien, hvor mennesker, prosesser og maskiner blir stadig tettere knyttet sammen, gir et stort behov for intelligent og kraftig prosessering av data, som kan omformes til informasjon for selskapenes kundebehandlere.

Undersøkelsen er utført ved dybdeintervjuer og spørreundersøkelse av 338 toppledere fra forsikringsbransjen i ulike deler av verden. Funnene viser at forsikringsselskapene ikke har greid å holde tritt med andre bransjer som har mer avanserte metoder for å nå kundene, som apper og døgnåpen kundestøtte på nett. Bransjene de frykter mest som konkurrenter på eget område er e-handels-aktører som Google og Amazon. 31 prosent mener banker som begynner å tilby forsikringstjenester er en utfordring, og 11 prosent mener at detaljhandelen er en betydelig trussel.

Rapporten anbefaler å vurdere nye teknologier og iverksette følgende tiltak for å møte nye og eksisterende kunder på en bedre måte:

• Reduser kontaktpunktene ved å møte kundene på ett flerkanals-punkt, hvor man får bedre tilgang til tjenester og svar på spørsmål. Vurder både mobile og sosiale kanaler i planene. Ifølge undersøkelsen planlegger tre av ti økt tilstedeværelse på Twitter og Facebook, men disse må vurderes som en del av totalen for å få en helhetlig tilnærming til kundene
  • Moderniser systemer for å gjøre dem mer fleksible, med evne til å endre seg i takt med trendene
  • Bruk sanntidsanalyse. Nøyaktige data (41 prosent av respondentene) og datakvalitet (55 prosent av respondentene) ble nevnt av flest som de største analyseutfordringene. Det lønner seg å investere i datafangst og i-minne-systemer som kan gi ny forretningsinnsikt raskt, og gjøre det enklere å møte kunder og deres behov.

Les hele rapporten her - The Way Forward: Insurance in the Age of Customer Intimacy and The Internet of Things

Les pressemeldingen på engelsk her

• Økonomi, finans

• internet of things
  • teknologi
  • forsikringsselskap

Som markedslederen innen forretningsprogramvare hjelper SAP virksomheter av alle størrelser og innen alle bransjer til å bli bedre. Fra administrasjon til styrerom, lager til kasse, kontor til mobil enhet – SAP hjelper mennesker og organisasjoner til å jobbe bedre sammen og med å bruke forretningsinnsikt mer effektivt for å ligge foran konkurrentene. SAPs applikasjoner og tjenester gjør det mulig for mer enn 261000 kunder å drive lønnsomt, tilpasse seg endringer og oppnå bærekraftig vekst. SAP er børsnotert i Frankfurt og på NYSE. Se www.sap.com/norway for mer informasjon.

Pressekontakt Director Nordic Communications +46733587798

Ingrid Helsingen Warner