Pressemelding -

Nytt samarbeidsprosjekt vil digitalisere produksjonsindustrien - Open Industry 4.0 Alliance

Et nytt samarbeidsprosjekt ble presentert i dag under den årlige Hannover-messen 2019 i Tyskland. Et stort antall europeiske selskaper innenfor maskinteknikk, industriell automasjon og programvare har inngått et samarbeid for å fremskynde digitaliseringen av produksjonsindustrien. Grunnleggerne av Open Industry 4.0 Alliance inkluderer Beckhoff, Endress + Hauser-gruppen, Hilscher, ifm, KUKA, MULTIVAC og SAP.

Samarbeidet er åpent for alle selskaper og blant de andre medlemmene finnes allerede Balluff Group, Gebhardt Fördertechnik, Pepperl + Fuchs, Arvos GmbH, Schmidtsche Schack, Samson og Wika Alexander Wiegand.

Medlemmene vil skape et standardisert og åpent økosystem som kan brukes i svært automatiserte fabrikker og anlegg. Logistikk og tjenester bør også være en del av økosystemet. Samarbeidet vil tilby alternativer til proprietære separate løsninger og gjøre det lettere for europeiske produksjonsbedrifter i alle størrelser å digitalisere driften.

80 prosent av maskinene skal snakke samme språk

Målet er at 80 prosent av alle maskiner i en smart fabrikk skal kunne snakke samme språk. For å oppnå dette vil man blant annet utarbeide et såkalt Open Industry 4.0 Framework, som er basert på eksisterende standarder som IO-Link, OPC UA og RAMI.

• Data, telekom, IT

• business intelligence
  • hannover messe
  • manufacturing engineering
  • mechanical engineering
  • open industry 4.0 alliance
  • digitalisering
  • digitization
  • industry 4.0

SAP bygger forretningssystemer i skyen på plattformen SAP HANA® og er markedsledende innen bedriftsprogramvare. Vi hjelper bedrifter i alle størrelser og bransjer: 77 prosent av verdens transaksjonsbaserte omsetning går gjennom et SAP-system. Våre teknologier innen maskinlæring, IoT og avanserte analyseteknologier, gjør at alle bedriftskunder kan bygge intelligente bedrifter. SAP gir enkeltpersoner og organisasjoner bedre mulighet for å samarbeide og utnytte driftsinnsikt slik at de holder seg ett skritt foran sine konkurrenter. Vi forenkler teknologi for bedrifter, slik at de kan ta i bruk vår programvare som de selv ønsker – uten avbrudd. Vårt heldekkende tilbud av applikasjoner og tjenester gjør det mulig for mer enn 425.000 private og offentlige bedrifter å kontinuerlige tilpasse driften og sikre lønnsomhet. Med et globalt nettverk av kunder, partnere, ansatte og tankeledere, bidrar SAP til en velfungerende verden og forbedrer menneskers liv. For mer informasjon, besøk www.sap.com og www.sap.com/norway.

Pressekontakt Director Nordic Communications +46733587798

Ingrid Helsingen Warner