Tyskland vil vinne VM med teknologi

Det tyske fotballandslaget går nye veier i Brasil. Med hjelp fra Europas største programvareselskap, SAP, skal trenerne får analyser i sanntid over hvordan laget og de enkelte spillerne presterer.

På en pressekonferanse i Brasil har programvareselskapet SAP og det tyske fotballforbundet (DFB) forklart hvordan de sammen skal ta trenerrollen til det neste nivået. Ved at spillere utrustes med små sensorer registreres alle deres bevegelser og posisjoner. Raske analyser av for eksempel pasninger kan gi trenerapparatet unike data for å forbedre lagets prestasjoner. Med hjelp av løsningen SAP Match Insights og en kraftig motor i form av SAP HANA, kan man analysere enorme mengder data fra treninger og kamper for lettere å fatte de klokeste beslutningene. Dette skal gi fordeler for både laget og den enkelte spiller.

Den tidligere tyske landslagsspilleren Oliver Bierhoff, som både er merkevareambassadør for SAP og manager for landslaget, sier at dette potensielt kan endre opplevelsene for alle involverte: Trenere, spillere, fans og media. På kun ti minutter kan ti spillere med tre baller produsere over syv millioner unike data. Ved at SAP HANA analyserer disse i sanntid kan ledelsen raskt få svar på de beste forberedelser til neste kamp, og forbedringspunkter.

Det tyske landslaget tester SAP Match Insights i Brasil for å sikre de beste forberedelser og ikke minst de beste analysene etter hver kamp. Bierhoff fremhever at slike kommersielt tilgjengelige løsninger kan gi landslag og klubber unike fortrinn gjennom kunnskap. Media kan også få kunnskap som gjør at deres kommentarer er fattet på enda mer nøyaktig informasjon.

Les mer i engelsk pressemelding her

• Data, telekom, IT

Som markedslederen innen forretningsprogramvare hjelper SAP virksomheter av alle størrelser og innen alle bransjer til å bli bedre. Fra administrasjon til styrerom, lager til kasse, kontor til mobil enhet – SAP hjelper mennesker og organisasjoner til å jobbe bedre sammen og med å bruke forretningsinnsikt mer effektivt for å ligge foran konkurrentene. SAPs applikasjoner og tjenester gjør det mulig for mer enn 258000 kunder å drive lønnsomt, tilpasse seg endringer og oppnå bærekraftig vekst. SAP er børsnotert i Frankfurt og på NYSE. Se www.sap.com/norway for mer informasjon.

Pressekontakt Director Nordic Communications +46733587798

Ingrid Helsingen Warner