SATS Group kjøper Danmarks nest største treningskjede

(Oslo, 28. juni 2018) Nordens største treningsaktør, SATS Group, kjøper Danmarks nest største treningskjede Fitness DK av PARKEN Sport & Entertainment. Fitness DK har 41 sentere i Danmark og retter seg mot kvalitetssegmentet. SATS Group har over 200 sentere i Norden før kjøpet av Fitness DK, og er eiet av Altor Fund III og TryghedsGruppen.

- Fitness DK er en god match for SATS Group, som allerede er Nordens største innen treningssentere. Vi retter oss inn mot kvalitetssegmentet, og det gjør Fitness DK til rett partner for oss i Danmark. Etter fusjonen mellom SATS og ELIXIA har vi strømlinjeformet driften, utviklet en rekke nye og innovative treningskonsepter, fått på plass ny medlemsmodell og profesjonalisert organisasjonen. Dette er ting både medlemmer og ansatte i Fitness DK vil nyte godt av, sier Olav Johan Thorstad, konsernsjef i SATS Group.

SATS Group kan vise til en god resultatutvikling siden SATS og ELIXIA ble slått sammen i 2014. I 2017 endte omsetningen på 3,25 milliarder kroner og EBITDA på 465 millioner kroner. I 2018 forventes en ytterligere resultatforbedring. Kjøpet av Fitness DK vil gi skalafordeler fordi investeringer i felles medlemsmodell, IT-systemer og treningskonsepter allerede er gjennomført.

- Vår ambisjon er å gjøre Nordens befolkning sunnere og lykkeligere, og vi kan dokumentere at regelmessig trening fører til begge deler. Nå er det danskenes tur, sier Olav Johan Thorstad.

Transaksjonen er betinget av godkjennelse fra konkurransemyndighetene.

For mer informasjon, kontakt:

Olav Johan Thorstad, konsernsjef i SATS Group,

telefon 932 56 886, olav.thorstad@satselixia.no

SATS Group, tidligere kjent som Health & Fitness Nordic (HFN), eies av AltorFund III (51 %) og TryghedsGruppen (49 %). De to eierne har en felles visjon for den videre utviklingen av treningssenterbransjen i de nordiske landene. SATS Group har ca. 200 treningssenter i Norden, mer enn 560 000 medlemmer og en omsetning på ca. 3,25 milliarder kroner.SATS Group består blant annet av SATSELIXIA og Fresh Fitness i Norge, SATS i Sverige, ELIXIA i Finland og HiYoga i Norge Sverige og Finland.