SATS lanserer tøff sirkeltrening i ”stålbur”

Mange som trener vegrer seg for å nærme seg gruppetimer og saler med speil. Det vil SATS gjøre noe med og lanserer gruppetimen Transformer. Dette er en tøff kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening som foregår i et ”stålbur” ute i treningsstudioet.

– Transformer er fettforbrenning og styrketrening samlet i en effektiv økt på 30 eller 45 minutter, forteller Randi Christensen som er ansvarlig for gruppetrening i SATS.

Frister menn til gruppetrening
Mange som trener, og først og fremst menn, er ukomfortable med å delta på gruppetimer. Dette skal Transformer bidra til å endre. I en gruppe på maks 16 personer, blir deltagerne fulgt opp tett av en kyndig og motiverende instruktør. Økten foregår som sirkeltrening der man flytter seg fra øvelse til øvelse. Det hele skjer enten ved hjelp av, eller i området rundt det såkalte ”buret”. Styrkeøvelser og raskt tempo gir en sterkere kropp og styrker kondisjonen.

– Det er egentlig ikke et bur, men heller et stort treningsapparat med ulike stenger, slynger og innfestinger for kabler og vektstenger. Du kan også gå armgang eller kjøre kroppshevinger i ”buret”.

Finner lagfølelsen
Ettersom det er maks 16 deltagere i gruppen, vil mange finne likhetstrekk med for eksempel lagidrett der man trener i en liten gruppe, og der alle bidrar til å skape mer energi og pusher hverandre til å yte mer. Mange vil nok også sammenligne Transformer med CrossTraining, og det er mange likhetstrekk; du har en motiverende instruktør som følger opp tett, du utfordrer hele kroppen, og du møter øvelser og utfordringer som er helt nye for deg.

Populær USA-trend
På alle de viktige messene og conventions innen treningsbransjen får tilsvarende ”bur” og trening med disse, stor oppmerksomhet. Utviklingen har startet i USA, og trenden har landet i Skandinavia. – Vi ser at denne type trening blir stadig mer populært i USA, og vi ser at det er mange likhetstrekk med utviklingen innen personlig trening (PT). SATS har selv utviklet Transformer etter å ha testet og vurdert ulike konsepter i løpet av det siste året.