LightWalker LASER - Boring i tenner uten smerte

- De gangene jeg bruker laser er det svært sjelden jeg trenger å benytte bedøvelse, sier tannlege Arild Aarnseth ved Dentales Tannklinikk Lysaker.  Aarnseth er en av de første i Norge med den seneste generasjon dentallaser, en behandlingsform som ikke tar lengre tid enn konvensjonell behandling men er mye mindre smertefullt.  Foruten å reparere hull bruker Aarnseth laseren til rensing av rotkanaler, fjerne bakterier i tannkjøttslommer, behandle herpes og forkjølelsesblemmer samt for blødningsfri kirurgi.

Norske tannleger henger etter ...
Foreløpig er det kun Dentales Tannklinikk Lysaker og noen få kolleger som har skaffet seg det nyeste innen dentallaser i Norge. I Sverige brukes slike ”bor” allerede av mer enn hundre tannleger og det finns i tillegg et institutt utenfor Stockholm som tilbyr utdannelse på universitetsnivå for sikker bruk av laser**.  Også den offentlige tannhelsetjenesten i Sverige har investert i mange lasere. - Jeg valgt å bruke dentallaser for at pasientene mine skal få den beste og mest behagelige behandlingen som er mulig.  Jeg tror flere og flere vil kreve slikt utstyr fremover, når de blir klar over at det finnes.  Ikke minst vil et mindre smertefullt alternativ hjelpe dem som ikke sjekker tennene sine fordi de har angst, sier Aarnseth.

”Alle autoriserte tannleger har anledning til å bruke lasere til pasientbehandling såfremt de har kjennskap til lasersikkerhet og at utstyret er meldt til Statens strålevern” ***

Kilder:
*  Norsk Tannlegeforening NTF
**  The Institute for Lasersupported Dentistry (ILSD) www.ilsd.se
*** Norsk fagartikkel publisert i Norsk Tannlegeforening Tid 2009

• Helse, sykepleie, legemiddel

• endodonti
  • kirurgi
  • periodontitt
  • ¨karies
  • smertefri
  • tannbehandling
  • dentallaser
  • tannlaser
  • dental
  • laser
  • tannleger
  • tannlege

Dette er Scanex Medical Systems A/S

Scanex er Norges ledene leverandør av laserutstyr innen dental og dermatologi.

Scanex Medical Systems A/S er et norsk eiet firma, som startet sin virksomhet i 1989 under ledelse av Trond Svorkmo.

Firmaet har et nært samarbeid med søsterselskaper i Sverige, Danmark og Finland, som alle har den samme filosofi, produktprogram og profil.

Scanex Medical Systems A/S importerer og selger høyteknologisk medisinsk utstyr til det offentlige og private helsevesen i Norge og har i dag, etter mer enn 25 års virksomhet, installasjoner ved de fleste større sykehus og private klinikker i landet.

Den sterke fremgangen i markedet skyldes ikke minst førsteklasses service utført av egne ingeniører.

Portofølgen spenner over et stort utvalg produkter; fra digital røntgen, MR for ekstremiteter og DEXA-scannere til dermatologiske og dentale lasere.

Scanex kontor i ligger i Strømsveien 62 i Strømmen rett utenfor Oslo.