Eksplosiv vekst på det norske markedet for Schmidt Nordic

Kjøkkenvirksomheten Schmidt Nordic fortsetter den nordiske ekspansjonen med tresifrede vekstrater.

Schmidt Nordic, som er den nordiske grenen av den franske møbelprodusenten Schmidt Groupe, har mer enn tredoblet bruttoresultatet sitt i løpet av de siste to årene. Den positive utviklingen har skjedd som følge av veksten på det norske markedet, der ni av Schmidt Nordics tretten butikker i Norden ligger.

”Vi ser store muligheter for fremtiden, særlig på det norske markedet, der konseptet vårt er helt unikt og vi som de eneste tilbyr skreddersydde løsninger innen både kjøkken, bad, garderobe, møbler og interiør”, sier direktør i Schmidt Nordic, Jacob Skjødt.

Unik forretningsmodell

Et avgjørende element i den positive utviklingen er Schmidt Nordics unike forretningsmodell, der det nordiske hovedkontoret først finner en god beliggenhet og deretter rekrutterer franchisetakere.

”Vi har et nært samarbeid med retail-utviklere, MR Group & CAPPA i Norge, som hjelper oss med å finne den optimale beliggenheten for en ny butikk. De forhandler kontrakt med utleier og er med på å investere i butikken. Dette sikrer at hele fundamentet er på plass, før vi går ut og rekrutterer en franchisetaker”, sier Jacob Skjødt.

Schmidt Nordic åpnet sin første butikk i Norge i 2015. Deretter har de åpnet mellom 2–4 butikker hvert år. Med totalt 9 butikker av i alt 13 på nordisk plan gjør det Norge til Schmidt Nordics fokusmarked.

Butikken i Oslo, som drives av Lene Johansen, har hatt en svært positiv start.

”Vi overtok butikken i oktober 2017. Vi brukte to måneder på å forberede åpningen av butikken. Budsjettet vårt for 2018 var å omsette for åtte millioner kroner. Ved utgangen av april hadde vi allerede omsatt for over seks millioner kroner”, forklarer Lene Johansen.

Lene Johansen forklarer den positive starten med at de har vært flinke til å møte kundene i butikken. De ansatte har erfaringen sin fra andre bransjer, men det er ikke det som betyr noe, forklarer Lene Johansen.

”Det handler om å skape en kundeopplevelse. Helt fra hvordan du møter kundene når de kommer inn døren, til hvordan du følger opp i en kjøpsprosess. Det kundene skal stå igjen med er positive opplevelser og individuelle, tilpassede løsninger”, forklarer Lene Johansen.

Den positive starten har også gjort inntrykk på direktør Jacob Skjødt.

”En god forretning lykkes bare i den grad vi har dyktige innehavere. Lene har vært flink til å følge Schmidt Nordics konsept. Det gjelder å få trafikk i forretningen, så har vi systemer som gjør det enkelt å konvertere dem. Hun har lært konseptet med Schmidt Nordic enormt raskt, og det har kundene tatt til seg”, sier Jacob Skjødt.

Men det er ikke bare i Norge Schmidt Nordic opplever fremgang. I butikken i Odense, som er den ene av tre butikker i Danmark, har innehaver Karsten Andersen og Jan Ryehauge også hatt en god start på året.

“I 2017 lå vi 40 % over resultatet for 2016, og i dag ligger vi allerede 20 % over i forhold til samme tidspunkt i fjor. Vi har ansatt mer personale for å ruste oss for fremtiden, slik at kundene våre kan få den beste servicen”, sier Karsten Andersen.

Odense-butikken har totalt 10 ansatte, som forklarer fremgangen sin med hardt arbeid og et godt nettverk. I 2017 ble den kåret til Gazelle-virksomhet, og siden har det bare gått fremover. Karsten Andersen fremhever hardt arbeid og et godt nettverk som hovedårsakene til butikkens fremgang.

• Livsstil, mote, fritid

• indretning
  • schmidt nordic

Hos Schmidt Kjøkken, skaper vi de beste forutsetninger for deg som ønsker å skreddersy et personlig kjøkken, bad, soverom eller annet interiør for ditt hjem fra topp til bunn - uten at det går utover kvalitet, funksjonalitet og personlig stil.

Vi har et bredt spekter av både klassiske og moderne løsninger, og et bredt spekter av farger og forskjellige typer overflatematerialer som fritt kan kombineres på kryss og tvers. Hos Schmidt er det en garanti for kvalitet - 10 års full garanti på elementer og 25 års garanti på skuffer, uttrekkselementer og hengsler.

Schmidt ble stiftet i 1934 og er en del av den franske gruppen Groupe Schmidt, en av Europas ledende produsenter av møbler til kjøkken, bad, garderobe og interiørløsninger. Schmidt Groupe sysselsetter mer enn 1500 ansatte og har tredelt sertifisert produksjon innen kvalitet, miljø, helse og sikkerhet. Utvalget handles over hele verden gjennom 718 eksklusive Schmidt butikker. Schmidt Nordic selger og markedsfører Schmidt i Skandinavia.

Se mer på www.schmidt-koekken.dkwww.schmidt-kjokken.no

Jacob Skjødt