Her er de nominerte til Spellemannprisen 2018

Her er de nominerte til Spellemannprisen 2018

I dag ble 91 nominerte artister i 24 kategorier offentliggjort på pressekonferanse på Grand Hotel i Oslo. Spellemann 2018 går av stabelen lørdag 30. mars på Chateau Neuf i Oslo og sendes på NRK1 i to deler. Sendingene ledes av Tarjei Strøm og Julie Bergan.

Under prisutdelingen 30. mars skal Årets Spellemann og Årets Hederspris deles ut, i tillegg til de 24 kategoriene som i dag ble annonsert. Nytt av året er at det som tidligere har vært Årets Nykommer & Gramostipend er endret til Årets Gjennombrudd & Gramostipend. Dette for at prisen skal kunne hedre artister som ikke nødvendigvis bare er nye i bransjen, men også artister med flere utgivelser som har opplevd et nasjonalt eller internasjonal gjennombrudd i året som har gått.

Her er alle de nominerte til Spellemann 2018!

Spellemannprisen er i år delt inn i to deler hvor Tarjei Strøm skal lede del 1. Del 1 skal streames direkte på NRK nett-TV, og sendes på NRK1 etter at del 2 er sendt direkte på NRK1. Del 2 leder Tarjei og Julie Bergan i tospann og denne går direkte på NRK1 kl 19.50.

Spellemannprisen er en årlig prisutdeling som skal hedre norsk musikk i alle sjangre. Prisen ble etablert og delt ut første gang i 1973 for plateåret 1972. Utdelingen arrangeres av Spellemann AS, som er oppnevnt av IFPI Norge og FONO.