Rockebandet LÜT er ute med låta «Mersmak». Foto: LÜT

Rockebandet LÜT er tilbake med ny musikk

​Det er over to år siden slippet av LÜT sitt kritikerroste debutalbum «Pandion». Nå er Tromsø-gjengen endelig klar med ny musikk. Onsdag 19. februar slipper de første singel som er tittellåten fra deres kommende album «Mersmak».

​Hør / last ned «Mersmak» her.

Fra februar til juni vil LÜT slippe en låt i måneden før de serverer oss sitt ferske album «Mersmak» høsten 2020. De er mer enn klar for å vise verden hva de har jobbet med.

«Det har vært mange opp- og nedturer gjennom skriveprosessen. Vi har lært ekstremt mye og blitt tettere som band. Jobben med plata har vært en slags selvransakelse. Vi er ekstremt glade for å være ferdig med det «vanskelige andrealbumet» og vi kunne ikke drømt om et bedre resultat. Nå er vi sultne på å vise frem hva vi har jobbet med», forteller vokalist i bandet, Markus Danjord.

Det siste året har bandet gjennomgått endringer i besetningen. Gitarist Mads Ystmark (Heave Blood and Die) har erstattet tidligere medlemmer Hans Marius Mikkelsen og Viljar Ratama Dunderovic. Den siste tiden har de tilbrakt tiden sammen i både inn- og utland for å fullføre musikk og videoer til sitt neste prosjekt.

«Vi er ekstremt fornøyde med ny besetning. Denne gangen har vi hatt en mer kollektiv skriveprosess enn tidligere, noe vi føler har funket bra for oss. Vi er enormt stolte over første låt ut, «Mersmak», og håper folket liker det de hører», forteller gitarist, Ørjan Nyborg Myrland.

LÜT har banket seg inn i bevisstheten til rockeglade publikummere helt siden bandet så dagens lys i 2014. De har gjort en bråte overbevisende konserter med stage diving, store kor og enda større riff. For debutalbumet «Pandion» ble de nominert til «Årets nykommer» på Spellemannprisen og «Årets live» på P3 Gull. De har også mottatt skryt fra selveste Lars Ulrich (Metallica) i podkasten hans «It’s Electric».

LÜT har blitt signet til plateselskapet Indie Recordings og det er via dem «Mersmak» slippes 19. februar. Låta er produsert av LÜT og Ariel Joshua Sivertsen (Ondt Blod, Cazadores).