ADHD-behandling med prodrug-teknologi

Elvanse (lisdeksamfetamin) er den første ADHD-behandlingen med såkalt prodrug-teknologi i Norge.1

Den første ADHD-medisinen med prodrug-teknologi*

Dosering2

Elvanse kan tas på ulike måter. Kapselen kan enten svelges hel eller åpnes. Innholdet løses opp i et glass vann eller appelsinjuice, eller blandes med myk mat som f. eks. yoghurt. Det finnes i dag tre mulige doseringsalternativer på 30, 50 og 70 mg. 30 mg er startdose for alle pasienter og 70 mg er maksimal anbefalt daglig dose.2

Etter inntak av Elvanse er lisdeksamfetamin stort sett fortsatt inaktivt, før det raskt absorberes fra mage/tarm-kanalen til blodet. Absorpsjonen er ikke avhengig av PH-verdi i tarmen. Lisdeksamfetamin tas opp i blodet, kløyves primært av enzymer på de røde blodcellene og omdannes til det aktive molekylet deksamfetamin.1,3

Passerer over i hjernen

Selv om en liten mengde lisdeksamfetamin tas opp i blodet, til deksamfetamin i mage/tarm-kanalen, skjer omdannelsesprosessen til deksamfetamin primært i blodet via en prosess som involverer en gruppe enzymer (peptidaser) som finnes på overflaten av røde blodceller. For at deksamfetamin skal kunne gi effekt må det passere over i hjernen, via blod/hjerne-barrieren. Den eksakte virkningsmekanismen for deksamfetamin er ikke fullstendig kjent.1,3

To antatte virkningsmåter1

Amfetaminet antas å virke på to måter:

1. Det stimulerer frigivelse av monoaminer (aminer som bare inneholder en aminogruppe) fra en liten intracellulær sekk i cellen i de presynaptiske nervecellene (kontaktsted mellom en nervecelle og en annen)

2. Det hemmer de dopaminerge (forandring i overføring av nerveimpulsene til områder i hjernen) og reopptakstransportørene for dopamin.

Takket være prodrug-teknologien har Elvanse det man kaller en lav variasjon av hvordan virkemiddelet påvirker kroppen. Opptak av Elvanse i kroppen påvirkes ikke i signifikant grad av matinntak, administrasjonsmåte (hel kapsel eller oppløst), eller forandringer av PH-verdien i mage/tarm-kanalen.

For kommentarer og ytterligere informasjon:

Peter Gillberg, nordisk medisinsk sjef ved Shire AB
Tlf +46 (0) 73- 415 19 01 / pgillberg@shire.com

*Et prodrug er et farmakologisk inaktivt molekyl som omdannes til den aktive formen i kroppen. Lisdeksamfetamin er et prodrug som består av aminosyren lysin bundet til deksamfetamin. 1

1.Elvanse SPC (28.04.2015), avsnitt 5.1.

2.Elvanse SPC (28.04.2015), avsnitt 4.2.

3.Pennick M. Absorption of lisdexamfetamine dimesylate and its enzymatic conversion to d-amphetamine. Neur opsychiatr Dis Treat 2010: 6: 317-27.

NO/C-APROM/LDX/16/0028

• Sykdommer