Pressemelding -

MARSIC – Kontinuerlig måling av avgasser fra skip – Møt SICK på Nor-Shipping 2017, stand D01-03

Oslo/Waldkirch, april 2017

På Nor-Shipping 2017 presenterer vi MARSIC, en analysator for måling av avgasser på skip. MARSIC innholder helt ny teknologi for kontinuerlig utslippsovervåkning i maritime miljøer. Et viktig punkt i slike systemer er å redusere og forenkle behovet for service. En "Remote service" løsning blir presentert på messen.

Kvalifisert hjelp og rask service er viktig, ikke bare ved igangsetting, men også under drift. Med pålitelige data som utveksles i sanntid, kan avvik i måleverdier identifiseres raskt. SICK sine MARSIC-løsninger registrerer, lagrer, visualiserer og evaluerer utslippsdata kontinuerlig. MARSIC gir i tillegg mulighet til omfattende resultat- og parameterdokumentasjon for nødvendig rapportering.

MARSIC – måleapparat for utslipp fra skip

MARSIC er en innovativ og pålitelig løsning for utslippsmåling på skip iht. MARPOL vedlegg VI og MEPC.259 (68). MARSIC er typegodkjent av bl.a. DNV GL, kan måle SO2 og CO2 før og etter «scrubbere», og NOx før og etter SCR-anlegg (Selective Catalytic Reduction). I tillegg kan MARSIC brukes til måling av CH4-utslipp fra motorer drevet med LNG (Liquified Natural Gas) og Dual-fuel-motorer.

SICK leverer MARSIC i to utførelser MARSIC200 og MARSIC300. MARSIC200 er et «hot/wet-system» basert med et unikt modulært kapslingskonsept. MARSIC300 er et komplett kompakt «cold/dry-system» Begge systemene er spesielt utviklet for maritimt bruk og utmerker seg med enkelt vedlikehold, mulighet til kalibreringskontroll uten testgass og moduler som enkelt kan byttes ut.

Stand D01-03

Med MARSIC for maritimt bruk kan SICK tilby en innovativ løsning for pålitelig utslippsmåling.

• Vitenskap, teknikk

SICK sitt internasjonale hovedkontor er i Waldkirch i Tyskland. Konsernet har virksomhet i over 50 land og ca. 8.000 ansatte. SICK er globalt en ledende produsent av premium sensorer til en lang rekke bransjer og industrier innen prosess-, logistikk-, og fabrikk-automasjon. Konsernet har over 40.000 produkter og en omsetning i 2016 på 1,4 milliard Euro. SICK AG eies av familien til gründeren Erwin Sick. Mer informasjon om SICK får du på www.sick.com

Göran Roxström

Pressekontakt Markedssjef +46 10-110 10 21