Hvem vinner internship i Siemens?

I januar 2013 lanserte Siemens AS studentkonkurransen SmartStudentChallenge i jakten på Norges smarteste studentgruppe. Fredag 18.oktober går startskuddet for 2013/14 utgaven av konkurransen, og i premie venter internship i Siemens med 30.000 kroner i lønn.

Studentkonkurransen som i første omgang var et pilotprosjekt for Siemens. I flere måneder jobbet studenter sammen i grupper for å løse case relatert de viktigste megatrendene verden må forholde seg til; demografiske endringer, økt urbanisering, globalisering og klimaendringer. Nå satser Siemens for fullt på konkurransen, og håper at flere studenter vil benytte muligheten til å sette teori ut i praksis i 2013/14 utgaven av konkurransen.

- Pilotprosjektet med SmartStudentChallenge var svært interessant for oss i Siemens. Derfor satser vi igjen på å bli inspirert av fremtidens ingeniører. Det er gøy å se hvordan studentenes teknologiske ideer og løsninger bygger oppunder vår tro på at fremtiden er elektrisk, sier Per Otto Dyb, administrerende direktør i Siemens.

Motiverte studenter
I juni 2013 kåret Siemens-ledelsen studentgruppen ’IceBreaker’, bestående av fem studenter fra NTNU, til vinnere av konkurransen. De leverte en omfattende caserapport om design av et offshore power-grid som muliggjør transmisjon av store energimengder fra havvindturbiner.

-Det var fantastisk artig og lærerikt å jobbe med Smart Student Challenge. Vi har jo valgt studieretningene våre fordi vi interesserer oss for energi og teknologi, og det var gøy å få innsikt i hvordan vi kan bruke det vi har lært til å jobbe med de viktigste megatrendene i verden. Konkurransen var en utrolig positiv opplevelse, sier Sunniva Bratt Slette som var prosjektleder for gruppen.

Ta utfordringen - sikre sommerjobben
Nå er det klart for at nye studenter skal ta utfordringen, og sette sammen lag på inntil fem personer som skal jobbe sammen for å finne svar på noen av de tøffeste utfordringene verden står ovenfor i dag. Deltakerne på laget som vinner får alle et internship i Siemens med 30.000 kroner i lønn.

Påmelding
Oppgavebeskrivelser, mer informasjon og påmeldingsskjemaet til konkurransen finnes på Facebook-siden til SmartStudentChallenge.

• siemens konkurranse
  • vinne internship i siemens
  • internship i siemens
  • student