Norges Smarteste Industribedrift på premietur til BMW i München

I år ble Borregaard kåret til Norges Smarteste Industribedrift. Les hva de opplevde på sitt besøk hos en av verdens mest intelligente fabrikker, BMW i München.

Tenk deg en fabrikk full av roboter og der alle deler og maskiner kommuniserer med hverandre i produksjonen. Dette er en realitet hos BMW i München og er automatisering på sitt beste.

Onsdag 12. november var Borregaard på besøk på denne toppmoderne fabrikken fordi i år de ble kåret til Norges Smarteste Industribedrift i en konkurranse i regi av Norsk Industri og Siemens. Borregaard vant konkurransen fordi de gjennom teknologibruk økte sin produktivitet. De har redusert femten kontrollrom til ett driftssenter, og har heldigitalisert produksjonsprosessen sin. I 2013 hadde de produksjonsrekord som følge av dette, i tillegg til høyere kvalitet og mer spennende arbeidsplasser. Borregaard er et selskap til inspirasjon som viser mulighetene med moderne teknologi og innovative løsninger.

Besøket hos BMW var til inspirasjon og glede. Ole Gunnar Jakobsen, fabrikksjef på Borregaard, var imponert over BMWs strategi og produksjonsplanleggingen som må til i fabrikken.
-  Det har vært interessant å lære om BMWs strategiske tilnærming til innovasjon. De jobber kontinuerlig for å videreutvikle og forbedre prosesser og produkter med moderne teknologi. Det var også kjempegøy å se hvordan fabrikken fungerte, det var en høy grad av kompleksitet og presisjon med mange smarte løsninger, sa han etter en to-timers omvisning i den avanserte fabrikken.

Fabrikken benytter det siste av automatiseringsteknologi, og illustrerer hvordan automasjon kan bidra til økt produktivitet og en sikrere arbeidsplass. På produksjonslinjen er bildeler merket med QR-koder som roboter skanner for å motta informasjon om hva de skal gjøre. Et godt eksempel på hvordan automatisering løser oppgaver mennesker ikke kan løse like effektivt, samtidig som de ansatte øker sin effektivitet og blir mer spesialiserte.

Produktivitet og konkurransekraft i norsk industri er viktig for å sikre fremtidig velferd i Norge. For å være konkurransedyktige mot lavkostland må norske bedrifter tenke og jobbe smart, og bruke tilgjengelig teknologi på en innovativ måte. I mars 2014 lanserte Norsk Industri og Siemens konkurransen ”Jakten på Norges Smarteste Industribedrift”. Konkurransen var et ledd i å rette oppmerksomheten mot norske industribedrifter som har gjort noe smart for å styrke sin konkurransekraft og produktivitet. Premien var en studietur til en av verdens mest intelligente fabrikker; BMW i München.

Også i 2015 vil Norsk Industri og Siemens kåre Norges Smarteste Industribedrift. Jobber du for en bedrift som har vært innovativ og fortjener å konkurrere om å bli Norges Smarteste Industribedrift 2015? Da må dere melde dere på! Fra 27. januar 2015 kan bedrifter melde seg på her: www.smartindustri.no

• Vitenskap, teknikk

• smart industri