Siemens sparer Tromsø for minst seks millioner kroner

I konkurranse med tre andre vant Siemens en kontrakt på energisparing (EPC) som inkluderer å analysere 21 bygg i Tromsø kommune, med mål om å identifisere energieffektiviserende tiltak. Dette vil gi en årlig besparelse på 38 prosent i energiforbruk tilsvarende seks millioner kroner.

Prosjektet i Tromsø inkluderer 13 skoler, fem barnehager og tre sykehjem, og har et samlet areal på størrelse med 12 fotballbaner. Siemens har opparbeidet seg god erfaring på denne type analyser av offentlig byggmasse, og har på bakgrunn av sterke analyser levert store besparelser for kundene de siste årene.

- Dette prosjektet er et bevis på styrken til Siemens. Vi har kompetanse på hele prosessen fra analyse til gjennomføring av tiltak og kan levere garanterte resultater. Vi er svært glade for å kunne samarbeide med Tromsø kommune  om å skape energieffektive bygg som sparer både miljø og budsjett, sier Anette Gulseth Roaas, leder av Building Performance and Sustainability i Siemens Norge.

Tromsø kommune vil vurdere forslagene til tiltak når analysen foreligger, og etter planen skal energieffektiviserende tiltak gjennomføres i 2016 og 2017. Siemens har i kontrakten kommet med en garanti for at Tromsø kommune vil tjene inn de pengene de investerer i tiltak basert på analysen.

- Modellen gir kommunen en garantert innsparing dersom tiltakene gjennomføres. Ikke bare er dette bra for miljøet og de ansatte som jobber i byggene, det gjør også kommunens økonomi bedre, sier Jens Ingvald Olsen, byråd for finans (R).

Analysefasen skal være ferdig 30. april 2016, og deretter skal tiltakene gjennomføres over halvannet år. Tiltakene har en investeringsramme på 28 millioner kroner.

• miljø
  • energieffektivisering