Studenter skal inspirere Siemens

I januar lanserte Siemens studentkonkurransen Smart Student Challenge for norske universiteter og høyskoler. Målet med konkurransen er å utfordre studentene til å løse oppgaver knyttet til energi- og klimautfordringer, gjennom smart bruk av teknologi.

Smart Student Challenge, som i første omgang har vært et pilotprosjekt for Siemens, startet opp i januar. Innen registreringsvinduet var lukket, hadde 24 studenter meldt seg på, hovedsakelig fra NTNU og HiST. I flere måneder har studentene jobbet i grupper for å løse case relatert til energiutfordringer innenfor ulike samfunnssektorer, og vinneren vil kåres av ledelsen i Siemens 14.juni.

Samarbeid med skolene

Smart Student Challenge har åpnet for stor variasjon mellom de totalt fire caseoppgavene. Blant annet har design av en offshore powergrid som muliggjør transmisjon av store energimengder, alternativ bruk av data fra avanserte måle- og styringssystemer (AMS) og design av konsept for innsamling, strukturering og presentasjon av energidata vært blant casene studentene har kunnet velge mellom.

Gjennom godt samarbeid med NTNU, ble konkurransen tatt inn i undervisningsfaget Eksperter i Team, hvor studenter fra forskjellige studieretninger skal samarbeide om å finne løsninger. Et slikt samarbeid mellom undervisningssted og bedrift har i følge Christian Jahr, informasjonssjef i Siemens, være både spennende og engasjerende internt i Siemens.

-  Det vi i Siemens har ønsket med å gjennomføre en konkurranse mot studenter, har vært å engasjere dem i en del av arbeidsoppgavene og utfordringene knyttet mot den utdannelsen de tar. Vi har også engasjert mange ansatte internt hos oss i dette prosjektet. Det er interessant for vår egen virksomhet å bli inspirert av fremtidens ingeniører og deres syn på hvordan teknologi er med på å sikre en bærekraftig fremtid. Vi har ønsket å lære, og samtidig bidra til læring gjennom denne konkurransen, sier Jahr.

Han får støtte fra Sissel Vien, HR direktør i Siemens, som mener at bedrifter må ta et større grep om studentene også før de er ferdig utdannet, for å gi studentene en ballast som ikke kun er teoretisk.

-  Siemens jobber innenfor sektorene Helse, Energi, Industri og Infrastruktur og byer. Derfor har det vært viktig for oss å få frem bredden i vår virksomhet gjennom disse casene. I Siemens er vi opptatt av at samarbeid på tvers gir de beste løsningene, og at kunnskap som hver ansatt besitter skal være tilgjengelig også for andre. Samarbeidet med NTNU gjør at vi kan være med på etablere gode studentsamarbeid i tråd med denne tankegangen, og sette studentene i situasjoner som er nærliggende oppgaveløsning i arbeidslivet, sier Vien.

Energispill

Et av studentteamene som deltar går under navnet Age of Energy. Dette er en ”Eksperter i team” gruppe bestående av sekst medlemmer fra forskjellige sivilingeniør utdanninger ved NTNU. Laget har møttes for å jobbe ukentlig, og har vært bevisste på samarbeid på tvers av fagdisipliner for å løse caset på best mulig måte.

-  Vi har jobbet med å utvikle et energispill for ungdom. Spillets hovedformål er å opplyse unge om fornybar energi, bærekraft og hvordan samspillet i et moderne energisystem fungerer. Spillet skal være nettbasert og enkelt, og spilleren blir stilt ovenfor utfordringer knyttet til energieffektivisering, utbygning og forskning. Informasjonsfilmer underveis i spillet ønskes også implementert; hvordan bygges en vindmølle, hva er egentlig drivhuseffekten også videre, foreller Richard Schytte, prosjektleder for NTNU-teamet.

Ledelsen som jury

Underveis i konkurransen har alle lagene hatt tilgjengelige mentorer fra Siemens. I samarbeid med ledelsen i Siemens skal mentorene fra 1-14.juni lese alle caseløsningene å kåre en vinner.

-  Vi gleder oss veldig til å kåre en vinner den 14.juni. Vi vet allerede at studentene har lagt inne en solid innstas for å finne gode løsninger på de utfordringene som er knyttet til casene. Et av hovedspørsmålene vi stiller oss selv i Siemens er hvordan vi skal forsyne så mange mennesker med energi, uten å skade miljøet? Alle fremtidens utfordringer løses nok ikke med teknologi, men antakelig løser vifå uten. Derfor skal det bli interessant å se studentenes tilnærming til dette. Jeg gleder meg til å lese besvarelsene vi mottar, sier Per Otto Dyb, CEO i Siemens.

En reise til fremtidsbygg i premie

Vinnerne av årets konkurranse får en tur til London for å oppleve The Crystal, Siemens sitt egen bærekraftsbygg. The Crystal har på kort tid rukket å bli et sentrale landemerke i London, og trekker store turiststrømmer hver uke. Bygget er et opplevelsessenter som viser smart bruk av energi i praksis, og har samtidig blitt en naturlig møtearena for globale ledere innenfor energi og klima.