Eidsiva Nett AS velger EnergyIP for utrulling av Smart Grid

Siemens-selskapet eMeter, har inngått en avtale med nettselskapet Eidsiva Nett om implementering av EnergyIP Platform, som er en avansert IT-løsning for måledatahåndtering. Dermed blir Eidsiva Nett det første selskapet i Norge som bruker dette verdenskjente systemet for sin Smart Grid satsning.

Eidsiva Nett, som har om lag 140.000 nettkunder i Oppland og Hedmark, vil nå implementere den nye løsning som en erstatning for dagens måleverdisystem. Den nye løsninger vil være en avgjørende brikke for å bygge et smartere nett i den regionen Eidsiva opererer.

- EnergyIP er en smart måleverdiplattform som Eidsiva Nett kan benytte for både å tilfredsstille dagens regulatoriske og forretningsmessige krav, men også for å møte fremtidens behov innen smart grid. Vi er stolte av å få muligheten til å jobbe med en partner som Eidsiva og gleder oss til et langsiktig samarbeid innen det som er fremtiden innen måledatahåndtering og smart grid, sier divisjonsdirektør Nils Klippenberg i Siemens.

Et viktig verktøy
Denne løsningen gir Eidsvia en god plattform for å møte de regulatoriske krav om at alle skal kunne ha et automatisk måleravlesningssystem innen 2017. I tillegg vil denne løsningen gi Eidsiva langt bedre informasjon over strømbruken og lasten i nettet. Denne informasjonen er verdifull input for å planlegge nettutbyggingen og designe mer intelligente tjenester og nettariffer for brukerne.

- I tillegg til å imøtekomme våre regulatoriske krav, vil løsningen også møte våre forretningsmessige mål innen smart måledatahåndtering. Det er avgjørende at systemet bidrar til å sikre og forenkle forretningsprosessene hos oss. På sikt ser vi også for oss å kunne benytte informasjonen fra systemet til driftsstøtte og bedre planlegging, sier Anne S. Nysæther, Prosjektleder for AMS i Eidsiva Nett.

Først i Norgee
Meter er en global markedsleder med sitt system for måledatahåndtering og ble kjøpt av Siemens i år. Løsningen de tilbyr er svært skalerbar, og brukes av internasjonale nettselskaper som har flere målepunkter enn det finnes totalt i Norge.

- Avtalen med Eidsiva er den første til eMeter i Norge, og representerer et slags gjennombrudd for oss i Norge med slike systemer. Men selv om Eidsiva er først, så tror vi også andre nettselskaper i Norge vil ha stor verdi av et tilsvarende system, sier Anders Holm Foosnæs i Siemens.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Anders Holm Foosnæs, Smart Grid ansvarlig for Siemens i Norge
Mob: +47 950 97 389, e-post: anders.foosnaes@siemens.com

• Bygg, eiendom

• fremtiden er elektrisk

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over 40 prosent av omsetningen på 73,5 milliarder euro kommer fra virksomhetens grønne portefølje. I over 160 år har Siemens satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden, og med over 360.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller selskapet en viktig rolle også når det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har om lag 2000 medarbeidere fordelt på 12 lokasjoner og omsetter for om lag 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret ligger i Oslo.