Full frifinnelse for Siemens Business Services

Saken handler om et kontraktsforhold mellom Siemens’ datterselskap Siemens Business Services (SBS) og Forsvaret.

- Saken har vært en stor belastning for selskapet og våre medarbeidere. Derfor er vi meget tilfreds med at retten har sluttet seg til SBS’ forståelse av de faktiske forhold i saken, sier administrerende direktør Per Otto Dyb i Siemens.

Partene har to ukers ankefrist. Dyb sier SBS vil vente med å feire til dommen er rettskraftig, men understreker at den enstemmige dommen bekrefter at det var riktig av selskapet ikke å vedta forelegget ilagt av Økokrim.

Siemens har tidligere tilbakebetalt 75 millioner til Forsvaret. Dommen viser at det ikke var grunnlag for denne tilbakebetalingen.

Dalseide-rapporten har i stor grad vært grunnlaget for tiltalen. Retten legger til grunn at Dalseide-utvalget baserte sine konklusjoner på feil kontraktsforståelse.

Retten peker på enkelte kritikkverdige forhold om intern kontroll og kommunikasjon. Dette er forhold som SBS tidligere har tatt selvkritikk på.

www.siemens.no/presse

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Christian Jahr, informasjonssjef

Mob: +47 95 22 60 88, e-post: christian.jahr@siemens.com

• Økonomi, finans

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi og helse. Vi er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over en tredjedel av omsetningen kommer fra vår grønne portefølje. I over 160 år har vi satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden, og med over 400.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller vi en viktig rolle også når det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har om lag 2200 medarbeidere fordelt på 12 lokasjoner. Hovedkontoret ligger i Oslo.