Helsesektoren kan spare millioner på smart IT-bruk

De neste årene vil det bli investert milliarder i ny teknologi for å effektivisere helsesektoren, men få har sett på lønnsomheten. Nå har en utvalgt gruppe studenter fra NTNU analysert effekter ved smartere IT-bruk, og analysene viser at det er mange millioner å spare.

SMS-varsling til pasientene. Elektroniske henvisninger. E-post fremfor brev i posten. Dette er bare noen eksempler på at den elektroniske tidsalder har nådd helsesektoren. Det handler om å sette pasienten i sentrum og gjøre helsesektoren mer effektiv. Men hvor mye kan man spare på smartere IT-bruk? Tre studenter fra NTNU har på oppdrag fra Siemens analysert disse effektene. De fant ut at helse-Norge kan spare millioner. Mange millioner.

Elektroniske tjenester gir millionbesparelse

En av utfordringene til helsetjenesten er at mange pasienter ikke møter til avtalt tid. Bare i spesialisthelsetjenesten er det hvert år over en halv million ubrukte legetimer. Dette er sløsing med legens og sykehusets tid, bidrar til lengre sykehuskøer og er bortkastede penger. Derfor innfører flere sykehus sms-varsling for å gi pasienten en påminnelse om legetimen, og gjøre avbestilling enklere.

- Vi har regnet ut at dersom denne tjenesten reduserer de ubrukte legetimene med bare fem prosent, vil samfunnet kunne spare over 40 millioner kroner, sier Manu Joshi, som er en av de tre Siemens-studentene.

I tillegg til SMS-varsling har studentene regnet på flere andre tiltak. For eksempel vil en elektroniske henvisninger gi flere titalls millioner kroner i besparelser. I dag går ofte henvisninger fra legen med ordinær post eller er papirbasert.

Et annet eksempel er informasjonsskriv i forkant av en operasjon. Dette sendes ofte ut med posten lenge før operasjonen. Med det resultat at pasienten glemmer det, mister det og kanskje aldri får lest viktig informasjon.

- I dag har over 90 prosent av befolkningen tilgang til internett. En ting er at et sykehus vil spare millioner på elektroniske utsendelser, men det blir også både enklere og ryddigere for pasienten, sier Joshi.

Imponert over studentene

I fire uker har de tre studenter fra NTNU jobbet hos Siemens Healthcare. De fikk engasjementsstillingene etter at de vant konkurransen Smart Student Challenge med en oppgave som tok for seg hvordan Norge kunne få et førsteklasses helsevesen som vi også hadde råd til. I Siemens har de jobbet med å avdekke hva norsk helsevesen kan spare ved å utnytte teknologi bedre og bruke ressursene smartere. Og studentene ble overrasket over resultatene.

- Vi har vært svært nøkterne i våre beregninger, og likevel ser vi besparelser på flere titalls millioner kroner bare ved å gjøre ett tiltak. Teknologi kan bidra til forenkling og økt effektivitet på flere hundre områder. Tenk hvilke besparelser helsevesenet kan oppnå dersom de utnytter teknologien fullt ut, spør Joshi.

I Siemens er man imponert over den jobben studentene har gjort.

- Disse studentene har gjort en kjempejobb på kort tid og fordypet seg i komplekse problemstillinger. Vi er kjent med at teknologi kan gi besparelser for norsk helsevesen, men også vi er overrasket over hvor mye man kan spare på bare ett tiltak. Dette handler om å sette pasienten i sentrum og smart teknologibruk. Da vil man få et mer effektivt helsevesen til beste både for samfunnet og pasienten, Wesley Caple som leder Siemens Healthcare.

Dette er Smart Student Challenge:

Smart Student Challenge er en konkurranse for studenter fra 3. klassetrinn bachelor opp til mastergradsnivå, og baserer seg på caseløsning i team. Siemens jobber innenfor mange spennende fagområder, og ønsker med denne konkurransen å vise bredde satt i sammenheng med problemer vi jobber for å løse hver dag. Siemens gjør fremtiden elektrisk, og alle caseoppgavene er også knyttet til denne tematikken. Studenter danner selv team på 3-5 personer, før de melder seg på og velger en caseoppgave gjennom konkurransen sin Facebook-side. Deretter jobber de med oppgaven i fire måneder. Underveis i arbeidsprosessen får teamene også en rådgiver fra Siemens. Casene som innleveres gjennomgås av ledelsen i Siemens, og vinnerlaget stikker av med et lønnet internship som premie. Siemens har hatt et ønske om å bidra til å fremme samarbeid mellom utdanningssektoren og næringslivet, noe denne konkurransen skaper gode muligheter for. Vi ønsker å ta fremtiden med når fremtiden skapes.

Siemens har også fått laget en rapport om Smart Helse. Denne rapport kan leses her

Kontaktinformasjon:

Siemens AS
Hans Jacob Moe, mobil: +47 952 21 578, e-post: hans.j.moe@siemens.com
Christian Jahr, mobil +47 952 26 088, e-post : christian.jahr@siemens.com

• smarthelse
  • smart helse
  • helserapport
  • smart helse rapport

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over 40 prosent av omsetningen på 82,4 milliarder euro kommer fra virksomhetens grønne portefølje. I over 160 år har Siemens satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden, og med 360.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller selskapet en viktig rolle også når det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har cirka 2000 medarbeidere fordelt på 17 lokasjoner og omsetter for over 6 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret, som er et av Norges mest energieffektive bygg, ligger i Oslo.