Siemens leverer vindkraft til Lista

Lista Vindkraftverk AS har tildelt kontrakten for leveranse av 31 vindturbiner til Siemens. Avtalen har en samlet verdi på om lag 600 millioner kroner, og turbinene vil produsere nok kraft til å forsyne 12.000 husstander med elektrisitet.

- Vi velger Siemens 2,3 MW turbiner fordi de gir oss den mest lønnsomme energiproduksjonen på Lista. Samtidig har vi et stort antall Siemens turbiner i Skottland. Dermed kan vi utnytte den erfaring og kompetanse vi har bygd opp gjennom et langt og godt samarbeid med Siemens om installasjon og vedlikehold av disse vindturbinene, sier administrerende direktør Torger Lien i Fred Olsen Renewables som er selskapet som eier Lista Vindkraftverk AS.

Nest størst i Norge

Avtalen innebærer leveranser av 31 vindturbiner med effekt på 2,3 megawatt (MW). Total effekt på parken vil da bli på 71,3 megawatt, som under normale vindforhold vil kunne produsere nok elektrisitet til å forsyne 12.000 husstander.

Lista vindkraftverk vil med dette bli Norges nest største vindpark. Byggingen av Lista vindpark vil ta snaut to år, slik at produksjonen kan starte ved årsskiftet 2012 / 2013. Parken er den første til Fred Olsen Renewables i Norge.

- Det er en stor anerkjennelse av vår teknologi at Fred Olsen Renewables velger våre vindturbiner også i Norge. De har 20 års erfaring i denne bransjen, noe som gjør at de setter store krav til både lønnsom vindproduksjon, tilgjengelighet og levetid. Dette er områder som vi investerer milliarder hvert år på å forbedre. Når Fred Olsen velger oss, er det et sterkt signal på at vi har lykkes i å bli ledende på disse sentrale kriteriene, sier divisjonsdirektør Tore Tomter i Siemens.

Siemens vil etter avtalen med Lista Vindkraftverk ha en markedsandel på 60 prosent i det norske markedet.

Verdi på 600 millioner

Siemens har også inngått en serviceavtale over fem år for vindturbinene. Samlet verdi på leveranse av turbiner og serviceavtale er anslått til om lag 600 millioner kroner, som gjør avtalen til den største turbinkontrakten som Siemens i Norge har inngått.

- Siemens har verdens største portefølje av grønne produkter og løsninger. Og denne avtalen er nok en bekreftelse på at vi gjennom våre produkter bidrar til å skape en mer bærekraftig fremtid for oss alle, sier administrerende direktør Per Otto Dyb i Siemens.

Bygger også elektrisk infrastruktur

I tillegg til leveransen av vindturbinene med serviceavtale, har også Siemens fått avtalen på bygging av elektrisk infrastruktur.

Dette vil bli et komplett anlegg bestående blant annet av transformatorer, kontrollanlegg og linjer for å koble vindparken på Lista sammen med det sentrale elektriske nettet. Kontrakten med den elektriske infrastrukturen er inngått med Veidekke, som har totalansvaret for bygging av infrastruktur på Lista vindpark.

Les mer på:

www.siemens.no/presse

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Torger Lien, administrerende direktør i Fred Olsen Renewables

Mob: +47 918 88 112, e-post: torger.lien@fredolsen.no

Tore Tomter, divisjonsdirektør i Siemens

Mob: +47 932 08 784, e-post: tore.tomter@siemens.com

Christian Jahr, informasjonssjef i Siemens

Mob: +47 952 26 088, e-post: christian.jahr@siemens.com

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over en tredjedel av omsetningen på 76 milliarder euro kommer fra virksomhetens grønne portefølje. I over 160 år har Siemens satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden, og med over 405.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller selskapet en viktig rolle også når det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har om lag 2200 medarbeidere fordelt på 12 lokasjoner og omsetter for om lag 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret ligger i Oslo. Les mer på www.siemens.no.

Om Fred Olsen Renewables

Fred. Olsen Renewables (FOR) har utviklet og driftet vindparker siden av 1990-tallet, og har i dag fire prosjekter med til sammen 317 MW landbasert vindkraft i drift. Bortsett fra 2 mindre vindturbiner i Sverige er produksjonen lokalisert i Storbritannia. I tillegg har selskapet konsesjon til å bygge 275 MW på land, fordelt med 160 MW i Storbritannia, 90 MW i Norge Sverige. FOR har også 50 % av en konsesjon til å bygge et 1000 MW prosjekt i Irskesjøen. Ytterligere prosjekter er under utvikling i alle landene. FOR er et heleid datterselskap av de børsnoterte selskapene Bonheur Ganger Rolf ASA, og er ansvarlig for gruppens satsing på produksjon energi. Les mer på: www.fredolsen-renewables.com