Siemens skal styre fremtidens elektriske motorvei

Siemens inngår en 4-årig rammeavtale med Statnett for løsninger innen vern, kontroll- og hjelpeanlegg. Løsningene vil gi Statnett bedre styring og overvåkning av det sentrale elektriske nettet i Norge.

Avtalen innebærer leveranser innen vern, kontroll- og hjelpeanlegg i sentralnettet i Norge til en estimert verdi mellom 300 og 500 millioner kroner. Kontrakten er et ledd i Statnett´s omfattende investeringer for bygging av neste generasjon kraftsystem.

- Vi er på vei inn i en ny elektrisk tidsalder. Da vil en sikker og robust elektrisk infrastruktur være avgjørende både for vår velferd, verdiskaping og for å nå vedtatte klimamål. For å lykkes trenger man gode løsninger for styring og overvåkning av distribusjon og overføring av elektrisk kraft . Derfor er vi stolte at Statnett gir oss denne tilliten. Fremtiden er elektrisk, og vår teknologi og kunnskap bidrar til å realisere denne visjonen, sier divisjonsdirektør Nils Klippenberg i Siemens.

Største avtalen noensinne

Siemens vil først gjennomføre et pilotprosjekt på det første anlegget for å kvalifisere teknologien som skal leveres i de resterende anleggene. Dette handler om et komplett anlegg for vern, kontroll- og hjelpeanlegg til en transformatorstasjon. Går prosjektet etter planen, vil Statnett bestille de øvrige anleggene på andre transformatorstasjoner i tråd med rammeavtalen. Den totale leveransen vil gjøre dette til  den største avtalen Siemens har inngått for slike anlegg noensinne.

- Slike leveranser krever høy grad av gjennomføringsevne, både når det gjelder prosjektering, engineering, levering og HMS. Vi vil strekke oss langt for at Statnett skal bli fornøyd innen alle områder, sier Klippenberg.

Kontaktinformasjon:

Siemens AS
Nils Klippenberg, mobil: +47 415 03 806
Christian Jahr, mobil +47 952 26 088, e-post: christian.jahr@siemens.com

• statkraft
  • fremtiden er elektrisk
  • fremtidens elektriske motorvei
  • rammeavtale
  • teknologi

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over 40 prosent av omsetningen på 82,4 milliarder euro kommer fra virksomhetens grønne portefølje. I over 160 år har Siemens satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden, og med 360.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller selskapet en viktig rolle også når det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har cirka 2000 medarbeidere fordelt på 17 lokasjoner og omsetter for over 6 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret, som er et av Norges mest energieffektive bygg, ligger i Oslo.