Siemens styrker strømnettet på Sørlandet

Statnett  er i full gang med å bygge fremtidens sentralnett over hele Norge, og planlegger å investere mellom 50 og 70 milliarder kroner de neste årene. Utbyggingen er i full gang, og Siemens er med som leverandør i flere prosjekter allerede.

På Feda transformatorstasjon i Kvinesdal kommune skal Siemens bygge og levere en såkalt roterende fasekompensator som vil bidra til å gjøre nettet mer robust. Ut fra Feda transformatorstasjon går det også en 580 kilometer lang undersjøisk kraftledning (HVDC) til Nederland, også kalt NorNed-forbindelsen. Fasekompensatoren fra Siemens vil også bidra til å  redusere risikoen for utfall av denne forbindelsen.

- De ambisiøse planene for moderniseringen av det elektriske sentralnettet i Norge, gjør at Statnett både er og blir en svært sentral kunde for Siemens fremover. Nå har vi vist flere ganger at Statnett gir oss tillit i viktige utbyggingsprosjekter. Det er vi stolte av og er et signal om at Siemens har teknologien og kompetansen som Statnett trenger for å gi Norge et fremtidsrettet strømnett, sier divisjonsdirektør Nils Klippenberg.

Siemens har totalansvaret for leveransen som har en total prosjektramme på nesten 160 millioner kroner. Siemens er også avhengige av å knytte til seg underleverandører. Blant annet for byggingen av et 11 meter høyt bygg på 900 kvadratmeter i grunnflate der utstyret vil bli plassert.

- Helse, miljø og sikkerhet i forbindelse med slike leveranser er ekstremt viktig for Statnett. Derfor setter de store krav til oss som leverandør at både vi og våre underleverandører overholder gjeldende HMS-bestemmelser. Dette krever god planlegging og ikke minst fremragende gjennomføring fra vår side, og dette skal vi gjøre alt for å lykkes med, sier Klippenberg.

Kontrakten ble inngått hos Statnett den 31. mai. Administrerende direktør Per Otto Dyb, prosjektleder Liv Kalheim og divisjonsdirektør Nils Klippenberg deltok på vegne av Siemens. Det var konserndirektør Håkon Borgen som undertegnet kontrakten på vegne av Statnett.

Prosjektet vil bli ledet fra Siemens i Norge, med Liv Kalheim som prosjektleder.
- Dette er første gang som Siemens har levert en slik kompensator i Norge. Vi vil trekke på engineeringkompetanse fra Danmark, men vil styre prosjektet her fra Norge.

• feda kraftstasjon
  • kraftforbindelse til nederland
  • modernisering
  • sørlandet
  • styrke nettet
  • statnett
  • fremtidens sentralnett
  • fasekompensator
  • fremtiden er elektrisk

Siemens AG er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over 40 prosent av omsetningen på 78 milliarder euro kommer fra virksomhetens grønne portefølje. I over 160 år har Siemens satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden, og med over 370.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller selskapet en viktig rolle også når det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har om lag 2000 medarbeidere fordelt på 12 lokasjoner og omsetter for om lag 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret ligger i Oslo.