​Siemens Subsea nedbemanner i tøft marked

På grunn av lave oljepriser og fall i markedet har Siemens Subsea annonsert at om lag 95 årsverk i Norge blir berørt av oppsigelser eller permitteringer. I tillegg berøres om lag 60 ansatte i Storbritannia. Dette ble kommunisert under allmøter onsdag 16. november.

Oljeprisene har falt med over 55 prosent de siste to årene. Dette har ført til en dramatisk fall i markedet og langt færre prosjekter som etterspør våre løsninger. Fra et totalmarked i verden på ca 550 prosjekter i 2014, har vi nå falt til et totalmarked på under 30 prosjekter i 2016. Utviklingen har vært dårligere enn vi hadde fryktet på starten av 2016.

• Ordreinngangen er 50 prosent lavere enn budsjettert for FY 2016.
  • Omsetningen endte 1/3 bak budsjett for 2016.

Siemens Subsea forventer nå at markedet vil ha en flat utvikling de neste to årene og vi er derfor overbemannet. Derfor må Siemens Subsea justere organisasjonen slik at vi er mer fleksible og kan møte endringene i markedet raskere.

Konsekvenser av omorganiseringen
Vi kommer dessverre ikke utenom bruk av permitteringer og oppsigelser. Dette er selvfølgelig ikke en ønskelig situasjon, men vi har heller ingen andre valg når det gjelder behovet omorganisering og tilpasning til markedet.

Kongsberg rammes hardest
Vi anslår at ca 50 av totalt 55 personer må gå. Vi beholder lokal kundeoppfølging av FMC Kongsberg.

Planen er en reduksjon på totalt 159 årsverk globalt i løpet av FY17 (ca. 95 i Norge).

Dette er planlagt at skal skje på følgende måte

• Bruk av permitteringer og oppsigelser.
  • Ca. 30 prosent permitteringer og 70 prosent oppsigelser.
  • Ca. 60 prosent administrasjon og ledelse, og ca 40 prosent teknisk personell.
  • Ca. 60 prosent i Norge og 40 prosent i Storbritannia.

Tallene for ombemanningen kan avvike basert på prosessen med de tillitsvalgte og er derfor omtrentlige tall og vi må få en hel kabal til å gå opp.

Kongsberg: Totalt 50 personer, derav 2-3 permitteringer.

Trondheim: Totalt ca 15 personer permitteres.

Bømlo: Totalt ca 25 personer permitteres. To til tre oppsigelser.

Andre: En til to personer på hver av lokasjonene Oslo, Bergen og Stavanger berøres.

Sitater

- Dette er en situasjon vi skulle vært foruten. Det har vært et tøft marked lenge, og mange har nok sett at permitteringer og oppsigelser kunne komme. Det er uansett en vanskelig situasjon for de som nå berøres, sier Are Dahl i Siemens Subsea.

- Vi har nå to hovedprioriteringer. For det første er det helt essensielt at vi gjør det vi kan for at bidra til at vi får en så god prosess som mulig med de ansatte. Samtidig skal vi sikre at kunder og leverandører følges opp og fortsatt får den oppfølgingen de skal ha også i fremtiden. Dette inkluderer at vi viderefører forskning og utvikling som skal sørge for at vi er helt i teten når markedet tar seg opp igjen, sier Are Dahl i Siemens Subsea.

Pressekontakter i Norge:

Are Dahl, divisjonsdirektør Siemens Subsea. Mobil: 901 77 165,
e-post: are.dahl@siemens.com

Atle Strømme, viseadministrerende divisjonsdirektør Siemens Subsea. Mobil: 901 74 792
e-post: atle.stroemme@siemens.com

Lars-Einar Petterson, informasjonssjef Siemens Norge. Mobil: 93448827,
e-post lars-einar.petterson@siemens.com

Om Siemens Subsea:

Siemens Subsea is developing and delivering subsea power, distribution and sensing products and systems to the global subsea industry. The unit is a fast growing segment headquartered in Oslo, Norway. We place a strong emphasis on the complete value chain from pre-engineering to long term operational support. We are developing components that will form a complete subsea power grid system allowing large scale subsea distribution of power to multiple consumers.

We also have supporting technologies like pipe line heating systems for flow assurance and Subsea Hydraulic power units. In addition, we offer a word-class range of power and electrical and fiber connectors, sensors and advanced monitoring solutions as well as a wide range of subsea distribution products including EFL’s.

Siemens Subsea has locations in Norway, US, UK, Brazil, Angola and Malaysia

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, over har i snart 170 år satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden. Med 360.000 medarbeidere i mer enn 190 land jobber selskapet med å løse fremtidens utfordringer gjennom elektrifisering, automatisering og digitalisering.Den norske virksomheten har cirka 2000 medarbeidere fordelt på 17 lokasjoner og omsetter for over 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret, som er et av Norges mest energieffektive bygg, ligger i Oslo.