​Tre finalister: Nå kåres Norges smarteste industribedrift

Tre finalister kjemper nå om å bli Norges smarteste industribedrift. Øglænd System, Aker Solution Moss og Thermo Fischer Scientific er selskapene som kjemper om å ta industritronen. Vinneren kåres under Industrikonferansen 15. mai.

- Totalt ca 40 kandidater er vurdert.
- Kåringen skjer i samarbeid med Norsk Industri og Siemens AS.
- Vinneren kåres under Industrikonferansen 15. mai.
- Dette er femte året kåringen gjennomføres.

Finalekandidatene kjennetegnes av internasjonal suksess og økt innovasjon gjennom digitalisering og automatisering.

Digitalisering og smarte arbeidsmetoder er avgjørende for norske industribedrifter som kjemper i et krevende internasjonalt marked. Derfor jakter Norsk industri og Siemens på Norges smarteste industribedrift for femte året på rad.

– Mange norske industribedrifter er verdensledende innen digitalisering og automatisering, og derfor ønsker vi å løfte frem de beste slik at andre kan lære og bli inspirert, sier administrerende direktør i Siemens AS, Anne Marit Panengstuen.

Digitalisering bygger på tradisjoner
Selv om digitalisering får mye oppmerksomhet og for alvor tar fart, er Norsk Industri opptatt av at ikke digitalisering skal bli noe fremmed og noe annet enn det bedriftene allerede jobber med.

– Norske industribedrifter har sterke tradisjoner, og nå ønsker vi å bidra til å bygge en bro mellom det vi allerede er gode på, og ny teknologi som skal sikre industrien fremover, poengterer administrerende direktør i Norsk Industri, Stein-Lier Hansen.

Lanserer ny konferanse for smartere industri
Siemens og Norsk Industri følger opp kåringen på Industrikonferansen 15. mai, med en egen konferanse fire uker senere. Smart Industri-konferansen 2018 skal gi deltakere og vinnere fra de siste fem årene et faglig samlingssted der de gode historiene fra smarte industribedrifter deles. 14. juni inviterer initiativtagerne i Norsk Industri og Siemens for første gang til Smart Industri-konferansen.

– Vi samler ledere, teknologer og andre ressurspersoner som skal inspirere og gi konkrete tips. Dette er en unik mulighet til å snakke direkte med andre som vil dele av sine erfaringer, forteller Panengstuen i Siemens.

Jury;

Else-May Botten, fraksjonsleder i Stortingets Næringskomité

Jan Moberg, adm. direktør & ansv. red. Teknisk Ukeblad

Torger Reve, professor Handelshøyskolen BI

Odd Myklebust, prosjektdirektør SINTEF

Anne Marit Panengstuen, adm. direktør Siemens AS

Hans Erik Vatne, teknologidirektør Hydro

Knut E. Sunde, direktør for bransje og industripolitikk Norsk Industri

Kontaktpersoner:

Norsk Industri: Cathrine Westlie Eidal, 47637797 eller cathrine.w.eidal@norskindustri.no

Siemens: Lars-Einar Petterson i Siemens AS, 93448827 eller lars-einar.petterson@siemens.no

Aker Solution Moss: Tore W. Ekaas, 45 87 25 29 eller tore.w.ekaas@akersolutions.com

Thermo Fisher: Geir Hetland, mobil 98218280 eller Geir.Hetland@thermofisher.com

Øgland System: Gunnar Andersen, mobil 91 38 02 39 eller gunnar.andersen@oglaend-system.com

Juryens vurdering

Øglænd System startet som en del av den lokale hjørnesteinsbedriften Jonas Øglænd som blant annet prouduserte DBS sykler i Sandnes. I dag er de en global leverandør av opphengssystemer, kabelstiger og kabelbaner til industrien. Produksjon skjer i Norge, Kina og Malaysia.
Bedriften har gjennom de siste 5-10 år gjennomført store investeringer i bl.a automatiserte og robotiserte produksjonslinjer. Dette har resultert i kraftig økt produktivitet men også gitt bedriften et stort kunnskapsløft. Øglænd System er opptatt av kontinuerlig forbedringer og premierer hver måned de beste forslagene.

Thermo Fisher Scientific er en legemiddelbedrift som baserer seg på de norskutviklede Ugelstadkulene.
Helt unikt driver de eksportindustriell produksjon i Norge med salg over hele verden. Bedriften har hatt
kraftig vekst de siste årene og svært god lønnsomhet. Termo Fisher Scientific investerer mye i forskning og utvikling. En helt ny celle-basert behandling av blodkreft, med utgangpunkt i pasientens eget immunforsvar, fikk i 2017 sin godkjennelse i USA og det forventes godkjennelse i Europa i 2018. Juryen anser Thermo Fisher Scientific som et Norsk industrieventyr.

AkerSolution Moss produserer (SubSea Umbilicals) styrekabler for undervanns olje installasjoner i hele verden. Verdier i milliardklassen skapes i Moss hvert år. I bransjen er det få aktører, stor intern konkurranse og lite samarbeid. AkersSolution Moss startet derfor fra «scratch» når de i 2013 tok initiativ til en digitaliserings- og automasjonsprosess. Resultatet ble en digital styringsplattform som har vært sentral i hvordan bedriften har kommet ut av lavkonjunkturen som en vinner.

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, over har i snart 170 år satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden. Med 360.000 medarbeidere i mer enn 190 land jobber selskapet med å løse fremtidens utfordringer gjennom elektrifisering, automatisering og digitalisering.Den norske virksomheten har cirka 2000 medarbeidere fordelt på 17 lokasjoner og omsetter for over 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret, som er et av Norges mest energieffektive bygg, ligger i Oslo.