Vi gjør opprør mot det hvite

Vi gjør opprør mot det hvite

Kjøkkenet er hjertet i mange norske hjem, og det er her vi lager mat, gjør lekser og er sosiale med både venner og familie. For mange er dette husets aller viktigste rom, som vi bruker mye tid og penger på. Men ifølge Sigdal er nordmenns fargevalg på kjøkkenet nå i ferd med å endre seg drastisk.

Etter mange år der helhvite kjøkken har dominert, ser Sigdal at en av de store trendene på kjøkkenfronten nå er å velge beisede og malte kjøkken i forskjellige farger. Vi ønsker større valgfrihet og spillerom når vi skal finne frem til fargene vi ønsker, og det er ingen fast mal for hva som er standardfargene vi liker best.

− Nordmenn flest ser nå etter andre alternativer enn helhvite kjøkken, vi har faktisk aldri opplevd så stor etterspørsel etter malte kjøkken som det vi gjør nå. Vi vil fortsatt ha duse farger, og det går mye i gråtoner og beige. Men vi ser også en økende etterspørsel etter blåfarger, sier Nils A. Bruun, markedssjef i Sigdal Norge.

Sigdal kjøkken har i mange år tilbudt et svært bredt utvalg farger, men ser nå at kundene har så mange individuelle ønsker at de utvider til 100 ulike nyanser av malte og beisede kjøkken høsten 2015.

I følge Sigdal vil nordmenn at kjøkkenet skal være varmt, hjemmekoselig og reflektere oss selv, samtidig som vi ønsker at det skal være moderne og oppdatert i uttrykket. Vi styrer unna kald og ultramoderne stil, da vi er svært opptatt av å ha et kjøkken som kan brukes til mange formål og brukssituasjoner.

− Tradisjonelt behøver definitivt ikke å bety kjedelig når man skal velge nytt kjøkken. Da er det spesielt viktig å gå for løsninger som gjør deg like fornøyd i dag, i morgen og i mange år fremover, sier Nils i Sigdal. − Ønsker du noe som skiller seg litt ut, og som er litt tøffere i uttrykket kan det for eksempel være en ide å gå for en mørkere fargetone, som mørkeblått eller svart. Vi ser at designmessig er dette en stor trend internasjonalt, som passer like godt til klassiske kjøkkendesign som til det mer stilrene, sier Nils.

Hvitt har vært en klassiker på kjøkkenfronten lenge, og vært nordmenns førstevalg for å finne et alternativ som de lever lenge med. Men ifølge kjøkkeneksperten Sigdal er det ikke nødvendigvis slik at hvitt nødvendigvis er det valget du er mest fornøyd med over tid.

− Det er veldig mange fargetoner å velge mellom nå, og med en så stor palett er det ikke noe problem å finne frem til tonen som gjenspeiler din smak best mulig. For noen er duse pasteller det riktige, for andre vil knall blått være den fargen som passer best. Det viktigste for veldig mange nå er valgfrihet, sier Nils i Sigdal.

En undersøkelse Sigdal nylig har gjort viser at over en tredjedel av oss bruker kjøkkenet til langt mer enn bare å lage mat, kjøkkenet har også blitt et sosial samlingssted. Derfor er det viktig å lage et oppsett på rommet som ivaretar bruk til forskjellig behov utover matlaging, som lekser og hjemmekontor.

Her er Sigdals råd når du skal velge nytt kjøkken:

1. Gå for multifunksjonelle løsninger som gjør at du får mest mulig ut av plassen på kjøkkenet. Dette kan være sokkelskuffer eller uttrekkbare skap som også kan brukes som ekstra kjøkkenbenk.
  2. Når du vurderer ulike farger på kjøkkenet er det viktig å gå for en farge som har vært favoritt lenge, ikke la deg styre av impulser og kortvarige trender. Kjøkkenet skal du ha i mange år. Velg heller tilbehør som kan byttes ut, og som kan være mer trendbasert. Bruk tid på valgene dine. Ta med fargeprøver hjem og se hvilke du liker best over tid, slik finner du fargen som er riktig for hele familien.
  3. Noter ned alle spørsmål du har og utfordringer du ser. Bruk så tid sammen med en kjøkkenveileder for å finne gode svar og løsninger, de kan ofte ha et nytt og friskt blikk på kjøkkenet som gjør at man finner rommets optimale løsning.

Emner

Sigdal har produsert kjøkken gjennom 60 år. Det gode håndverket, teknologien og designet har vært en bærebjelke for et av Norges mest velrenommerte kjøkkenmerker og finnes nå i tusenvis av hjem.

Pernilla Ohlin

Pressekontakt PR ansvarlig for Sigdal PR +46 70 250 22 69

Sigdal kjøkken - produsent av norsk kjøkkenkvalitet i over 70 år!

Sier du kjøkken til folk, vil nok de aller fleste svare Sigdal. Forklaringen er helt enkelt den, at fabrikken vår i den vesle bygda Nedre Eggedal i Sigdal kommune i Buskerud har produsert kvalitetskjøkken til det norske folk helt siden 1950. Samtidig som vi ligger helt i tet når det gjelder kontinentale trender og designimpulser, er Sigdal kjøkken et symbol på norske håndverkstradisjoner, norske kvalitetsstandarder, og ikke minst norske idealer om kortreiste produkter.

Å ha et godt kjøkken med skreddersydde løsninger har blitt en verdifull del av folks hverdagsliv, og kjennes både trygt og fornuftig. Med ved siden av å være husets knutepunkt egner det seg også utmerket til sosiale stunder i gode venners lag.

Kjøkkenet er hjemmets hjerte - der øyeblikkene som teller skapes!