Fra toroms til nytt, stort hovedkvarter: Skandinavisk sexleketøysgigant fyller 10 år

Når ekskjærestene Mathilde Mackowski og Tonny Andersen fredag den 17. august sparker den erotiske webshop Sinfuls 10-års jubileumsfest i gang i deres splitter nye hovedkvarter i Højbjerg ved Aarhus, kan de samtidig gjøre status opp for et helt tiår som både har budt på suksesser, personlige nedturer og masse verdifull erfaring. Men de to gründerne har ikke tenkt seg å skru ned for ambisjonene av den grunn, selv om virksomheten deres i dag er blitt et prisbelønnet millionforetak.

Kjærlighetsforhold ble til profesjonelt partnerskap

Tilbake i 2008 var det den gang unge paret i starten av tjueårene, ute etter et sted som forhandlet smakfullt sexleketøy som matchet de krav de stilte til holdbarhet og funksjonalitet, uten at det oste av mørk kjeller.

“Det fantes ikke en sånn butikk som vi så etter. Vi kunne umulig være de eneste som manglet et sobert sted å gå til, og det drømte vi om å gjøre noe med”, forteller Mathilde Mackowski.

Paret fikk rett, og det som startet som en simpel gründeridé med utgangspunkt i en personlig nysgjerrighet, ble til et selvstendig foretak. All tiden, energien og pasjonen de hadde ble lagt i dette fellesprosjektet, og det endte til slutt med å gå utover kjærligheten mellom Mathilde Mackowski og Tonny Andersen. Men selv om det ble kroken på døra for det romantiske parforholdet, ble det profesjonelle partnerskapet kun sterkere og mer dynamisk, og i dag driver de to i fellesskap Skandinavias største erotiske webshop som bestevenner.

Suksess kommer av forskjellighet

To E-handelspriser og tre Gazelle-statuetter har det blitt, siden de to nyskapende jydene bestemte seg for å revolusjonere den erotiske bransjen og gjøre sexleketøy stilfullt, stuerent og mainstream.

En stor del av Sinfuls suksess skyldes ifølge de to stifterne å ha mot til å tørre tro på en vill idé, ispedd en god porsjon beinhard arbeidsmoral og stålvilje når ting ikke alltid går som planlagt.

“Mathilde og jeg har begge to et medfødt fighterinnstinkt. Vi gir aldri opp. Vi ga heller ikke opp da sexleketøy for en kvart million kroner gikk opp i røyk under en brann før en stor erotikkmesse i København i 2011. Hvis vi møter motgang, blir vi bare mer sta og går på med ekstra motivasjon”, forklarer Tonny Andersen.

Mathilde Mackowski nikker. Men hemmeligheten bak suksessen ligger også i det sterke makkerskapet og den store forskjelligheten dem imellom.

“Vi er utrolig forskjellige, og det er det som gjør at vi er så gode til å drive en forretning sammen. Vi supplerer hverandre utrolig godt. Tonny er strateg og tallknuser, jeg er visjonær og eventyrlysten. Vi prioriterer og jobber forskjellig, men har stor respekt og forståelse for hverandres måte å gjøre tingene på”.

Det profesjonelle partnerskapet har i hvert fall båret frukter. I 2017 ble Sinful kåret som ‘Årets E-ner’ ved FDIHs årlige prisutdeling, og for nylig gikk virksomheten av med prisen som ‘Årets Beste Eksport-case’ i 2018.

Internasjonale ambisjoner

Det er mildt sagt langt fra den trange toroms leiligheten i Silkeborg, som dannet ramme om virksomheten de første par år, til det nye nesten 4000 kvadratmeter store hovedkvarteret i Højbjerg ved Aarhus, som Mathilde Mackowski, Tonny Andersen og deres mer enn 80 medarbeidere nettopp har flyttet inn i.

Drømmen om å inspirere og hjelpe folk til et bedre sexliv er den samme som den var for det unge, daværende kjæresteparet i 2008 - vekstpotensialet og visjonene er derimot større enn noensinne.I dag er Sinful bransjens største forhandler av sexleketøy i Skandinavia, med eksport til kunder i både Sverige, Norge og Finland. Alene i 2017 lå den årlige omsetningen på over 100 millioner, mens virksomhetens gjennomsnittlige vekst på eksportmarkedene lå på over 95%. Mer enn 55% av Sinfuls samlede omsetning kommer allerede fra utenlandske kunder, men Mathilde Mackowski og Tonny Andersen er langt fra ferdige med å ekspandere forretningen.

I mars lanserte Sinful en europeisk shop og åpnet dermed opp for salg og levering til kunder over nesten hele Europa. Den 1. mai tok virksomheten et stort sprang og etablerte seg på det kinesiske markedet.

“Vi har fått blod på tand, og den slags forplikter. Det følger både store forventninger og et stort ansvar med, når man utvider forretningen. I lokalene i Højbjerg har vi optimale rammer for ytterligere vekst, og det er herfra vi hver eneste dag vil kjempe for å gi kundene våre enda bedre opplevelser, og for å gjøre Sinful til en enda større og villere arbeidsplass å være en del av”, slutter Tonny Andersen.

Se eller download bilder av Tonny Andersen, Mathilde Mackowski og Sinfuls nye hovedkvarter her.

Om Sinful:

• Sinful er Skandinavias største erotiske webshop.
  • Virksomheten ble stiftet i 2008 av Mathilde Mackowski og Tonny Andersen, og teller i dag over 80 medarbeidere.
  • Sinful har i tillegg til prisen som ‘Beste eksport-case’ 2018 også mottatt E-handelsprisen ‘Årets E-ner’ i 2017 og tre Gazellepriser i 2015, 2016 og 2017.

Om Mathilde Mackowski:

• 33 år og bosatt i Aarhus sammen med familien.
  • Selvlært gründer og medstifter av Sinful. Utdannet eiendomsmeglerassistent og har jobbet på et reklamebyrå i Aarhus.

Om Tonny Andersen:

• 35 år og bosatt i Aarhus sammen med kjæresten.
  • Selvlært gründer og medstifter av Sinful. Utdannet i Dansk Supermarked.

• Livsstil

• mathilde mackowski
  • sinful
  • sinful.no
  • sinfulno
  • sexleketøy
  • sexlegtøy

Alle bestillinger på sinful.no som legges før klokken 17 blir pakket og sendt samme dag.

Victoria Andersen

Pressekontakt Communication Manager 28726870