Hurra! Fredag 17. mai feirer Norge bursdag

17. mai er Norges grunnlovsdag, og feires med flagg og barnetog over hele landet. Nå som SkiStar har satt sluttstrek for en fantastisk sesong i sine norske alpinanlegg, Trysil og Hemsedal, markerer vi nasjonaldagen med sju fakta om skikjøring i Norge.

Foto: Ola Matsson

Moderne skikjøring ble oppfunnet i Norge. I spissen for den utviklingen var den innovative nordmannen Sondre Norheim (1825-1897), som med en ny type bindinger og kortere ski med innsving la grunnlaget for det utstyret som brukes rundt om i verden i dag. Norheim designet også det vi i dag kaller Telemark-ski.

Ski og slalåm er norske ord, som i dag brukes verden over. Også det skyldes Sondre Norheim og hans popularitet.

En 5.000 år gammel helleristning på Rødøya i Nordland er det eldste bildet av en menneskeliknende figur på ski, og et av landets mest kjente historiske steder. Bildet ble brukt som logo for Vinter-OL som ble arrangert på Lillehammer i 1994.

Ski er blitt brukt som transportmiddel i Norge i tusenvis av år. Vefsn Nordland-skia, funnet i Norge, er datert helt tilbake til år 3.200 før Kristus. Mens et ski funnet i en isbre i Reinheimen nasjonalpark i 2014, komplett med binding, er anslått å være 1.300 år gammelt.

I dag er Norge verdens ledende skinasjon. Landets største skisted, Trysil, er kåret til Norges beste skisted seks år på rad av World Ski Awards. Bygd rundt det 1.132 meter høye Trysilfjellet og berømt for sine 71 kilometer med velpreparerte bakker. Bakker som brukes av av flere alpinlandslag, blant annet det danske. Trysil er også kjent for verdens eldste skiklubb. Idrettslaget Trysilgutten ble stiftet i 1869, da som Trysil Skutte- og Skiløberforening.

I Hemsedal, kjent som Skandinavias alper, kan du kjøre på ski fra november til mai, og huser noen av Europas beste afterski-steder.

Når du kjører på ski i Norge må du ikke glemme å pakke ned en appelsin og Kvikk Lunsj-sjokolade i sekken. Det gjør nemlig "alle" nordmenn når de er ute på tur i skog og fjell.

I desember 2019 blir det enda enklere å ta seg til Trysil. Da åpner Scandinavian Mountains Airport bare 40 minutter skibakkene i Trysil. Da kan du fly opp om morgenen og være i bakken etter lunsj.

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 50 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.

Pressekontakt +46 10 810 96 26