Masse snø og full vinter i Trysil og Hemsedal. Her Atle Brenneng i ferskt Trysil-pudder. Foto: Ola Matsson

​Snøen laver ned i Trysil og Hemsedal

Ingen grunn til å lure på om det er vinter på fjellet. Både Trysil og Hemsedal har fått om lag 30 centimeter påfyll de siste dagene, og begge har om lag halvannen meter snø i terrenget. Fjellene er hvite, skogen likeså, og det meldes om fantastisk skiføre både i og utenfor bakkene.

I Norges to største og beste skianlegg er alt av heiser, bakker, parker, Fun Rides og arenaer åpne. Om det fine vinterværet fortsetter kan mars måned bli en av tidenes beste. Det er iallfall ingen grunn til å tro annet, ifølge destinasjonssjef, Helge Bonden​SkiStar Trysil. I Trysil måles snødybden i terrenget til solide 160 centimeter og det er kommet 32 centimeter de siste dagene.

– Helga bød på sol og gnistrende føre lørdag, søndag kom med nysnø, det samme gjorde mandag og tirsdag. Ifølge prognosen får vi enda mer snø onsdag, før det klarner opp igjen og sola kanskje titter fram på torsdag. I Trysil er fjellet dekket av masse snø, det stikker knapt opp en stein noe sted. Vi har nesten to måneder igjen av sesongen, og har veldig mange fine skidager foran oss, sier Bonden fornøyd.

Også i Hemsedal, Skandinavias alper, rapporteres det om pudderfest og fantastiske forhold. Akkurat nå er det vinter på sitt beste, og mange skiglade snøentusiaster har gode dager. Destinasjonssjef Martin Letzter​SkiStar Hemsedal har vært ute og testet snøen og det er tommelen opp og smil fra øre til øre.

– Vi har fått et realt påfyll og venter enda mer snø på onsdag, og lettere vær på torsdag. Folk storkoser seg både i og utenfor bakkene. Snømålet viser 144 centimeter i terrenget og fjellene er så vakre som de kan bli. Til helga arrangerer vi vinterens råeste race, Hemsedal Up N’ Down. Helga etter kommer landets freeride-talenter for å kjøre Hemsedal Junior Freeride. Det gleder vi oss til, forholdene er de aller beste, sier Letzter fornøyd.

​Fine forhold i Hemsedal, både i og utenfor bakkene. Foto: Kalle Hägglund

I Hemsedal er det så langt kommet totalt 340 centimeter snø denne sesongen. Vanligvis kommer det ytterligere en meter i løpet av mars, og sesongen varer helt fram til søndag 3. mai.

Full vinter er det også på SkiStars øvrige destinasjoner, Åre, Sälen, Vemdalen og St. Johann in Tirol. ​Her finner du mer info om heiser, bakker, snø, vær og føre.

Helge Bonden, destinasjonssjef i SkiStar Trysil, tel: (+47) 992 80 005

Martin Letzter, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal, tel: (+47) 911 76 829‬

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 50 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.