Nordmenn lokkes av storbyer i jula

Det er storbyene som dominerer topplisten for julereisene, ifølge fersk statistikk fra reisesøkemotoren Skyscanner.no. De tradisjonelle sol- og badedestinasjonene får nå konkurranse fra verdensmetropoler som Bangkok, London og Berlin.

Thailand har lenge vært en favoritt blant nordmenn som reiser bort i jula. Det viser også igjen på topplisten over flysøk fra Norge med utreise 18.–24. desember, der Bangkok havner på topp. Gran Canaria, som også er en tradisjonell vinterdestinasjon finner sin vei inn i tredje plass.

– Thailand er et land som mange nordmenn reiser til år etter år. Dette har ført til at stadig flere føler seg trygge på å reise dit med rutefly. Mange velger å dra til Bangkok og oppleve storbylivet et par dager, for så å ta seg videre med innenriksfly og slappe av på et typisk feriested, forteller Linda Edstrand, Skandinavia-sjef i Skyscanner.

Skyscanners statistikk viser imidlertid at mange nordmenn planlegger å reise til en storby. Det er altså ikke bare sol og varme som lokker folk til å reise i jula. I tillegg til avkobling og hvite sandstrender virker det som om storbypuls, shopping og fornøyelser er høyt prioritert. På topplisten finner vi flere storbyer, blant annet London, Berlin og New York.

– London og New York har vært populære reisemål hele året, siden valutakursen og billige flybilletter har gjort det gunstig å reise dit for nordmenn. Og populariteten holder seg også over jul, selv om dette ikke er tradisjonelle vinterdestinasjoner, sier Edstrand.

Men nordmennene jakter ikke bare reiser utenlands. Oslo kommer på fjerdeplass på listen, noe som viser at stadig flere ser på julefeiring i hovedstaden som et alternativ.

TOPPLISTE: Mest søkte reisemål med avreise fra Norge mellom 18.–24. desember.

1. Bangkok

2. London

3. Gran Canaria

4. Oslo

5. Berlin

6. Bucuresti

7. New York

8. Alicante

9. Paris

10. Warszawa

• Livsstil, mote, fritid

Skyscanner er Europas ledende nettsted for billige flyreiser. Bruk vårt smarte verktøy, som søker gjennom 600 flyselskaper for å finne de billigste dagene å fly på og de billigste destinasjonene å fly til. Følg oss på Twitter og Facebook.

Maria Madsen

Pressekontakt Pressekontakt Prosjektleder i Skyscanners PR-byrå i Sverige +46 (0) 709 15 25 99

Maria Madsen

Pressekontakt Pressekontakt pressekontakt Skyscanner Mobil: +46 (0)709 152 599