Ny statistikk avdekker: 1 av 4 har tatt med væske gjennom sikkerhetskontrollen

Skyscanners undersøkelse viser at 42 prosent av de reisende mener at det gjeldende reglementet er altfor restriktivt. Kun to prosent synes at reglementet for væsker i håndbagasjen ikke er tilstrekkelig. 18 prosent klager over at ulike flyplasser virker å ha ulike regler. De mener at reglene må standardiseres slik at de samme reglene gjelder på alle flyplasser, uansett hvor i verden man befinner seg.

Men til tross for de strenge reglene oppgir fire prosent at de har tatt med seg væske med viten og vilje gjennom sikkerhetskontrollen – og sluppet unna med det.

– ”100-millilitersregelen” for væsker er definitivt en av de mer irriterende tingene når man skal ut og fly. Så det er kanskje ikke så rart at så mange har hatt med seg ulovlige mengder gjennom sikkerhetskontrollen. Men det faktum at en del reisende har gjort dette bevisst og dessuten har kommet unna med det, er et problem. Det er viktig å huske at det er en grunn til at nettopp disse begrensningene er satt, sier Linda Edstrand, sjef for det skandinaviske markedet i Skyscanner.no.

I 2009 ble det varslet at nye røntgenskannere som skulle avdekke flytende sprengstoff, skulle innføres i en prøveperiode. Dette kan ha ført til en mer avslappet holdning til væskerestriksjonene i ”så lite som 12 måneder”. Men siden den gang har reglene vært klare, uten ytterligere indikasjoner på at eventuelle endringer skulle tre i kraft i nærmeste fremtid.

Om undersøkelsen
Statistikken er hentet fra en internasjonal undersøkelse som ble gjennomført med over 1000 respondenter tidligere i år.

Maria Madsen, pressekontakt Skyscanner
maria@agency.se
Mobil: +46 (0)709 152 599
Sentralbord: +46 (0)8 410 818 00

Skyscanner er Europas ledende nettsted for billige flyreiser. Bruk vårt smarte verktøy, og søk gjennom 600 flyselskaper for å finne de billigste dagene å fly på og de billigste destinasjonene å fly til. Følg oss på Twitter og Facebook.

Maria Madsen

Pressekontakt Pressekontakt Prosjektleder i Skyscanners PR-byrå i Sverige +46 (0) 709 15 25 99

Maria Madsen

Pressekontakt Pressekontakt pressekontakt Skyscanner Mobil: +46 (0)709 152 599