​Air+Style Beijing: Marcus Kleveland vant kvalifiseringen

Marcus Kleveland og Mons Røisland klare for finalen i Air+Style Beijing.

– Jeg gjorde en backside trippelcork 1440 som satt ganske bra, forteller Marcus Kleveland.

Med det trikset gikk han også til topps i kvalifiseringen i Air+Style Beijing, en konkurranse som de norske gutta har gjort det bra i mange ganger. For to år siden vant Emil Ulsletten foran Ståle Sandbech og Torgeir Bergrem, og vi håper på ny seier i år.

Norges 17 år gamle supertalent imponerte stort forrige helg da han vant verdenscupåpningen i Milano. Etter å ha vunnet kvalifiseringen i Beijing lover det godt før lørdagens finale.

– Det er vanskelig å si noe om vinnersjansene. Men jeg skal bare prøve å gjøre mitt beste, så får vi se hva som skjer. Og jeg føler ikke akkurat noe press når jeg står på toppen. Jeg har bare på noe bra musikk på øret og så er det good, sier Kleveland.

Med en 13. plass tok også Mons Røisland seg til finalen, der kun de 16 beste fra dagens kvalifisering får kjøre.

Torgeir Bergrem var den eneste nordmannen som ikke gikk videre. Etter sterk kjøring på trening i går, satt det dessverre ikke like godt i kvalifiseringen.

– Jeg rotet litt på trening i dag og følte meg ikke hundre prosent etter det. Prøvde en backside 1440, men tryna bare. Ryggen er litt stiv nå, men den føles bedre enn forventa. Det var gøy å kjenne litt på konkurranse-feelingen igjen, men jeg mangler noen timer på brett før det sitter helt, sier Bergrem.

Finalen i Air+Style Beijing er lørdag kl 13 norsk tid.

• marcus kleveland
  • kina