Takker publikum for X Games-gullet

Silje Norendal gikk gjennom en emosjonell berg- og dalbane under big air-finalen, og sier publikum spilte en viktig rolle i gullet.

Norendal startet big air-finalen i X Games på best tenkelig måte da hun åpnet med å lande cab 900 – trikset hun har jobbet med i over et år.
– Det var som om ti kilo lettet fra skuldrene mine. Jeg kunne kose meg med publikum og ta inn alle inntrykkene her i Hafjell, sier Silje Norendal.

Med ett av to tellende triks sikret begynte imidlertid problemene. Hun falt gang på gang på sin backside 720. Det samme trikset gjorde at fredagens finale endte i tårer, da hun falt på det i begge sine run.
– «Skal denne ødelegge for meg i dag også» tenkte jeg da jeg ikke landet backside 720en.

Kongsbergjenta hørte jubelbruset fra bunn av Hafjell.
– Men så hjalp publikum meg. Jeg brukte frustrasjonen fra i går og publikum. Jeg hørte publikum i bunn og begynte å snakke til meg selv på toppen før jeg satte utfor: «det her har du så lyst til Silje!». Dette skulle ikke være et triks som fikk ødelegge for meg i dag også. Frustrasjonen fra i går og støtten fra publikum ga meg den ekstra motivasjonen jeg trengte i dag, sier Norendal.

Hun satte utfor, landet backside 720en og vant gull i Hafjell. Hun tok med det sitt fjerde X Games-gull. Dermed har hun like mange gull som den amerikanske medaljegrossisten Jamie Anderson.
Jentefinalen i big air hadde skyhøyt nivå, og både sølvvinner Anna Gasser og bronsevinner Julia Marino landet cab dobbelcork 900.