​Tre nordmenn til Moskva

Tre norske kjørere reiser til Russland for å delta i stilas-big-air i regi av FIS.

Mens landslaget lader opp til sesongens store konkurranser i østeriske Flachauwinkl, reiser juniorlandslagskjørerne Fridtjof Sæther Tischendorf og Isak Ulstein til Russland sammen med Emil André Ulsletten.

Dermed får talentene erfaring i stilashopp, som stadig blir en større del av konkurransesesongen.
– Fridtjof har vært med på to FIS-konkurranser på stilas så langt denne sesongen, i Sør-Korea og Tyskland, mens Isak aldri har kjørt stilashopp tidligere. Emil har mye erfaring fra slike konkurranser og har vunnet Air & Style, sier talentutviklingsansvarlig i Snowboardforbundet, Marius Håker.

Så langt har FIS sine big air-konkurranser blitt vunnet av gigantene Mark McMorris, Maxence Parrot og vår egen Marcus Kleveland. Når OL-kvalifiseringssesongen fortsetter i Moskva forventes det høyt nivå.
– Det hadde vært gøy å komme til finalen, da får man to ekstra hopp. Det er ganske utfordrende med stilaskonkurranser fordi du ikke har får kjørt noe særlig. I tillegg er hoppene forskjellig fra konkurranse til konkurranse. Du må være steinhard mentalt dersom du skal få det til best mulig, sier Fridtjof Sæther Tischendorf.

Han har gode ord om Snowboardforbundets nye talenutviklingsprogram.
– Vi hadde en koselig tur til Breckenridge før jul. Jeg føler vi er en god gjeng og Håker gjør en bra jobb med å passe på oss. Det føles veldig bra å ha en trener som er dedikert til oss, så jeg tror det kan by på mye bra fremover.

Tischendorf kan vente seg en ekstra utfordring når han skal sette utfor stålkonstruksjonen i den russiske hovedstaden. Det meldes nemlig om at det skal bli ned mot 25 minusgrader i Moskva til helgen.
– Å kjøre snowboard i 25 minusgrader er omtrent som å kjøre på sand – det lugger fært. Heldigvis blir det kunstsnø på stilashopp og det blir til is i 30 minus. Så det blir nok nærmere «norske kjørerforhold» tenker jeg, sier Marius Håker.

Konkurransen sendes fra 1700 på lørdag på Eurosport-player.

• emil andre ulsletten
  • isak ulstein