Verdenseliten klar for Air & Style Innsbruck

X Games i Aspen er over, men X Games Oslo er rett rundt hjørnet. På lørdag får vi en storslått generalprøve i Air & Style.

– Dette blir generalprøven før X Games Oslo. Alle de beste kjørerne er her og hoppet er omtrent samme dimensjoner som det blir i Oslo. Dette blir trolig også siste sjanse noen kjørere har til å sikre seg plass i Oslo, så det blir nok en veldig spennede konkurranse, sier landslagstrener Sondre Hylland.

Nytt stilashopp
Air & Style Innsbruck har en spesiell posisjon i snowboardhistorien. Konkurransen har blitt vunnet av alle de store; Terje Håkonsen, Ingemar Backman, Reto Lamm og Jim Rippey, for å nevne noen. Det spesielle med konkurransen er den enorme mengden publikum som tar turen til Bergiselbakken. I år er imidlertid Air & Style flyttet fra den legendariske hoppbakken og ned til Olympiaworld-stadion nede i Innsbruck sentrum. Det er to grunner til det: å få plass til enda flere publikum og å kunne bygge et større hopp.

Sandbech mot McMorris
Nå er billettene utsolgt og alt lokalbefolkningen snakker om i gatene. Duellen mellom Mark McMorris og Ståle Sandbech er naturligvis ett av de store spenningsmomentene.

– Mark har vært dominerende så langt i år, men han vet at Ståle er den største trusselen, selv om han kom på sjuendeplass i Aspen. Han skjønner at hvis Ståle lander så må han finne seg i å komme på andreplass, sier Hylland.

Mentalt spill i knockout
Landslagstreneren påpeker at stilaskonkurransen i Innsbruck er noe helt annet enn snowboardkonkurransene i Aspen

– Her blir det en helt annen dynamikk. Det er annerledes fordi de ikke får mange treningsforsøk, og noen triks fungerer bedre enn andre på stilashopp. Samtidig er det annerledes mentalt – du skal kjøre mot en annen kjører i knockout. Hodet avgjør. Det blir veldig spennende, sier Hylland.

Sultne unggutter
Mons Røisland, Emil André Ulsletten, Torgeir Bergrem, Ståle Sandbech, Kim Rune Hansen og Marcus Kleveland er alle invitert til Innsbruck. Dermed har Norge hele seks kjørere på start. Røisland kommer rett fra gjennombruddet med bronse i X Games.

– Mons sier det selv: Det er nå jobben starter om han skal være med i det gode selskap hver gang. Så han har riktig innstilling, og nå kommer han fra en «høydare» i Aspen, og selvtilliten som følger med det, sier Hylland.

Marcus Kleveland (16) fikk imidlertid ikke sin X Games-debut forrige uke på grunn av en skulderskade. Nå er han tilbake og klar for å kjøre sin andre Air & Style.

– Både Mons og Marcus var gjennom Air & Style Beijing i høst. Nå kjenner de følelsene som spiller inn i slike konkurranser og hvordan slike hopp er å kjøre. De har begge topptriks og kan sånn sett bli vanskelig å slå. De virker mye mer forberedt nå, og har kjørt bra på trening, forteller Hylland.

Air & Style Innsbruck sendes direkte på TV2 Sportskanalen fra 1930.

• air & style
  • air & style innsbruck