Vil vinne verdenscupen sammenlagt

Offensiv Stian Sivertzen etter lovende sesongstart i Montafon.

– Jeg er dritfornøyd med at ting sitter! sier Stian Sivertzen etter verdenscupåpningen i østerriske Montafon.

Kongsberggutten vant kvalifiseringen til tross for en stor feil, men var uheldig i lørdagens finale.

– Jeg lå 5-6 meter foran de andre, men så tryna jeg i en sving mot slutten av løypa. Det kom en kul eller et hull jeg ikke var forberedt på. Skuffende, men sånn er livet.

Store løyper og raske brett

Til tross for at det ikke gikk som det skulle i sesongåpningen, har Sivertzen en offensiv innstilling til fortsettelsen.

– Det store målet er å vinne world cupen sammenlagt. Det er veldig høyt nivå om dagen, og kanskje 20 kjørere som kjemper om å vinne hvert renn. Jeg synes FIS har hatt veldig gode løyper nå og har satt sammen en bra verdenscup. Her i Montafon var løypa stor og bra selv om det var lite snø. I tillegg har vi fått en prepper som lager veldig raske brett for oss, så jeg er positiv om dagen.

Ruud Myhre tatt av en spansk en

Christian Ruud Myhre kjørte også verdenscupåpningen i Montafon. Han kjørte bra på trening og kvalifisering og kjempet om seieren i sitt heat. Dessverre kolliderte han med en spanjol, kom i ubalanse på den påfølgende kulen og landet på ryggen.

– Det var ikke noe særlig godt. Nå er det litt susing i hodet, så jeg har kanskje fått en liten hjernerystelse. Vi var innom legen og det er ikke noe alvorlig. Jeg er bare ganske forslått i kroppen. Men sånn er det, man må regne med å få en trøkk i blant, sier Ruud Myhre.

Nå drar gutta hjem til Kongsberg for å feire jul, ettersom neste helgs verdenscup i Cortina er avlyst på grunn av snømangel.

– Hva som skjer etter jul litt uvisst. Det er ikke ny verdenscup før 20. januar, i Tyskland. I mellomtiden drar vi nok dit det er bra forhold for å trene, sier Sivertzen.

Med en topplassering i Tyskland har Ruud Myhre muligheten til å få invitasjon til X Games uken verdenscupen i Tyskland. Stian Sivertzen har allerede fått invitasjon til X Games i Aspen.

Hjemmehåpet Alessandro Hämmerle vant verdenscupåpning i Montafon. I jenteklassen var det Nelly Moenne Loccoz som vant, foran Lindsey Jacobellis.

• stian sivertzen
  • christian ruud myhre