Sodexo topper Dow Jones Sustainability Index for 12. året på rad

Sodexo er nok en gang rangert på topp i Dow Jones Sustainability Index for vårt samfunnsansvar. Sodexo er også rangert som nummer én blant selskaper som yter tjenester til forbrukere for tredje året på rad og det gjør at vi styrker vår posisjon og våre globale forpliktelser til å jobbe med bærekraft.

Dow Jones Sustainability Index (DJSI) er en global indeks for oppfølging av resultater blant de selskapene i verden som er ledende på bærekraft. Indeksen bygger på analyser av økonomiske, miljømessige og sosiale faktorer

Hva vi har oppnådd i Norge:

• Andel kvinnelige ledere og mellomledere i Sodexo i Norge er 51,1 prosent.
  • Sodexo arbeider systematisk med mangfold og inkludering. Ulik bakgrunn, personlighet og kjønn bidrar til innovasjon og produktivitet.
  • Vi har hatt et tett samarbeid med Kirkens Bymisjon i over 10 år. I tillegg til mat og penger bidrar våre medarbeidere med frivillig innsats og det er viktig for å bygge stolthet og engasjement internt.
  • I to år har vi jobbet systematisk med å redusere matsvinnet i våre kantiner. Det er et arbeid som inkluderer både våre medarbeidere på kjøkkenet og gjestene våre. Siden vi startet å registrere avfallet i 2014 har vi redusert matavfallet med 19 %.
  • Vi har gjort det enkelt for våre kokker å lage vegetarmat og de har tilgang til et betydelig antall vegetarretter i vårt menyplanleggingsverktøy.
  • Vi øker stadig andelen av sertifiserte produkter. I 2015 var 37 % av kaffen vi serverte Fairtrade.
  • Vi serverer ikke fisk og skalldyr som er rødlistet i WWF sin sjømatsguide.
  • Sodexo har et stort engasjement når det gjelder reduksjon i vårt kjemikalieforbruk. I Norge har vi redusert bruken av kjemikalier siste år og økt bruken av nye rengjøringsmetoder som for eksempel damp, økt forbruket fra tradisjonelle kjemikalier til konsentrerte kjemikalier og miljømerkede kjemikalier.
  • Les mer i vedlagte samfunnsansvarsrapport for 2015.

• sodexo
    • miljø og bærekraft

Sodexo er verdensledende innen Quality of Life Services – service for livskvalitet, en grunnleggende faktor for individers og organisasjoners evne til å prestere. Med virksomhet i 80 land, serverer vi 75 millioner mennesker hver dag.

Vi tilbyr en rekke enkelttjenester og integrerte tjenester som har utviklet seg gjennom mer enn 45 års erfaring. Tjenestene vi leverer er innen kontorstøtte, sikkerhet, vedlikehold, renhold, kaffe- og drikkeautomater, måltidstjenester og Facility Management.

www.sodexo.no

Alexandra Enger